Elke dag, elke week, elke maand?

Timing van je communicatie boodschappen.

Vaak hoor ik de vraag “hoe vaak moet ik posten?” of “moet ik elke week een mail sturen?”. Alsof het een plicht is. Een kwelling.

Wanneer is je klant ontvankelijk voor je boodschap?

Makkelijker is om je af te vragen wanneer je klant het meest open staat voor je boodschap. Dat hangt natuurlijk totaal van het product of de dienst af. Voor het tandpasta product staat je klant ’s morgens het meest open voor je boodschap via de radio. Voor kantoor meubilair vaker overdag. Terwijl ’s avonds of in het weekeinde vaak gebruikt wordt voor het zoeken naar een nieuwe auto of huis isolatie tips op het internet.

Kortom, probeer je boodschappen zo te plaatsen dat ze de meeste kans hebben om in een vruchtbare bodem vallen. Of dit nu ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds is. Door de week of in ’t weekeinde.

Blijft nog de vraag, hoe vaak? Timing van je communicatie boodschappen.

content plan voor juiste timing per dag, week of maand
Voorbeeld content plan

Ook dat hangt af van het product of dienst dat je verkoopt. Als je klus artikelen verkoopt, dan week je nooit precies, wie, wanneer aan de gang gaat. Daarom zie je vaak elke week folders van de klusbedrijven in de buurt in de bus. Koop je een nieuwe computer, dan is dat vaak een keer per 3 a 5 jaar. Nog lastiger op het juiste moment aanwezig te zijn.

Beste moment?

Omdat het moeilijk is en vaak onbetaalbaar om altijd of zelfs regelmatig bij je klant onder de aandacht te komen, is het zaak het best mogelijke moment te zoeken. Voor een nieuwe auto is vaak eind van het jaar een goed tijdstip. Levering wil men het liefst in het nieuwe jaar hebben zodat de auto een jaar “jonger” is. Tenzij de bijtelling regels veranderen, dan natuurlijk iets eerder. Zomervakanties worden vaak rond de kerstdagen geboekt. Een nieuwe laptop voor de kids voor het begin van het nieuwe schooljaar. En een zakelijk product misschien tijdens een beurs. Probeer zo het juiste, of tenminste het best mogelijke tijdstip te vinden voor je boodschap.

Kracht van communicatie zit in de herhaling…

Dan nog iets. De kracht van communicatie zit ‘m in de herhaling. Dus ga er vanuit dat je tenminste 3 herhalingen nodig hebt om uiteindelijk aan te komen met je boodschap. Liefst meer. Daarbij kan de timing van je communicatie boodschappen helpen.

Op deze manier kun je goed een communicatie plan opstellen rond de belangrijkste producten die je wilt verkopen. Daarin plan je e-mails, LinkedIn berichten, Facebook, Instagram en wat verder van toepassing is.

Hulp bij nodig? Neem contact met me op en we maken samen een plan.

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (2)

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn