Wat is belangrijk bij Social Media en Content Marketing in 2021

De lijstjes met trends vliegen je waarschijnlijk om je oren. Food trends, Marketing trends, Sales trends enzovoorts. Ook ik ga daar een paar punten aan toe voegen. Niet perse trends maar wel belangrijke zaken om in de gaten te houden. Hier volgen enkele social media en contentmarketing tips. Ze treffen natuurlijk niet altijd toe op jouw bedrijf, merk, product of dienst, maar doe er je voordeel mee.

Goede visuals blijven belangrijk

Goede visual blijven belangrijk. Of je nu een LinkedIn post schrijft of een blog, een goed beeld of een goede video werkt veel beter dan alleen woorden. Iedereen kent de spreuk “een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Het is gewoon zo. Een goed toepasselijk beeld communiceert makkelijk. Dat zal zeker in 2021 zo blijven. Ook het gebruik van video is en blijft belangrijk. Je staat er versteld van wat je met een goede telefoon al zelf voor elkaar kan krijgen.

Ook zijn er verschillende tools zoals o.a. Canva waarmee je makkelijke goede, pakkende visuals en animaties kunt maken.

Data is belangrijk, implementatie ervan nog meer

Data is belangrijk, implementatie ervan nog meer. Social media voor bedrijven is al meer dan 10 jaar oud. Werd er in het begin nog veel mee geëxperimenteerd, nu kun je de data die het oplevert met allerlei tools verzamelen. Maar hoe interpreteer je die data? Wat voor een voordeel kun je ermee behalen? Hoe zet je het in voor jezelf? Daar gaat het natuurlijk om.

Daarnaast past Google en LinkedIn ook steeds weer de data aan die ze leveren dus je hebt echt wel goede begeleiding nodig die je kan helpen je website en social media optimaal te houden voor de beste resultaten.

Het belang van bewijs in sociale media

Natuurlijk probeer je een schare volgers te krijgen op social media. Waar doe je het anders voor. Zeker bij B2C merken kijken consumenten steeds vaker op sociale media om te kijken wat “hun” merk zoal doet.

Bewijs is daarom steeds belangrijker. Niet iedereen kan zich natuurlijk een bekende endorser veroorloven. Maar ook testimonials van klanten kunnen zeker van belang zijn om te gebruiken. Of als je in de pers genoemd wordt. Een ondersteuning van derden is toch betrouwbaarder dan die van jezelf.

Wat ook helpt is om te reageren op reacties van je klanten op social media. Bedank voor likes en reposts en reageer op commentaren.

Instagram zal een grotere rol krijgen

Onafhankelijk of Facebook nu opgesplitst gaat worden of niet, Instagram gaat belangrijker worden. Niet alleen voor privé gebruik met leuke plaatjes of filmpjes, maar ook voor bedrijven. Daarnaast kun je via Instagram ook steeds meer zoeken. Niet alleen met #hashtags, ook met zoekwoorden. Dat zal op den duur de zoekfunctie op sommige gebieden overnemen van Google.

Instagram
Instagram

Ook komen er in 2021 nieuwe mogelijkheden om te adverteren op Instagram.

Goede representatie is belangrijk

Als je mensen gebruikt in je foto’s of video’s, probeer daarin te variëren en veelzijdig te zijn. Niet telkens die gelikte stock foto van de zakenman die de handen schud. Geen geld of tijd voor goede foto’s? Vraag je klanten of je hun foto’s gebruiken mag. Met een link naar hun website. Is bovendien goed voor je Google ranking.

Influencers blijven belangrijk

Samenwerken met influencers kan voor vele merken van belang zijn. Maar soms zit dat er niet in, of heb je de juiste nog niet gevonden. Ook “gewone” klanten kunnen met testimonials een goede rol spelen om de betrouwbaarheid van je product of dienst verder te vergroten. Maar gebruik van datgene dat je hebt liggen.

Podcasts nemen een steeds belangrijke rol in

Steeds meer mensen beginnen een podcast. Heb jij tijd ze allemaal te luisteren? Ik niet. Maar een selectie maak ik wel. Van onderwerpen en bedrijven die me interesseren. Afhankelijk van je product of dienst is het eigenlijk helemaal niet moeilijk een podcast per week of twee weken op te nemen. En er zijn prima tools voor weinig geld te krijgen om dat met goede kwaliteit te kunnen doen. Misschien iets voor jou?

Wat je ook gaat doen in 2021, maak goede plannen die realistisch zijn en die je kunt waarmaken. Anders werkt het alleen maar frustrerend voor jezelf en je organisatie. Gebruik deze social media en contentmarketing tips. Of haal er hulp bij om een goed plan in elkaar te zetten en uit te voeren. Interesse? Neem contact op en zet je goede voornemen voor 2021 nu al om!

Labels:, , , , , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

  • SEO en zoektermen | Guido de Jager | Marketing & Communicatie

    |

    […] dit ook op voor jou eigen website. Wat zijn de voor de hand liggende zoektermen? En wat zijn de minder voor de hand liggende zoektermen? Bijvoorbeeld iemand die zoekt op een snack tussendoor kun je ook naar jou leiden door de zoekterm […]

    Reply

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn