Wat hebben SEMrush, verkiezingen en onverwachte zoekopdrachten met elkaar te maken?

Dit artikel gaat over SEO en zoektermen. Vandaag is de tweede dag van de 3 daagse mogelijkheid om te stemmen in Nederland voor de landelijke verkiezingen. Een unicum. Ook nieuw, de mogelijkheid om met brief te stemmen. Als Nederlander die in het buitenlander gewoond heeft, ben ik er al mee bekend. Kortom een bijzondere editie in bijzondere tijden.

Ook nieuw is de nog veel bredere inzet van social media door politieke partijen. Bij vorige verkiezingen was vooral FvD daarmee enorm actief en succesvol, nu doen veel meer partijen mee. Met name het CDA heeft deze keer een half miljoen Euro uitgegeven, alleen al op social media! Veel meer dan de daar op volgende partij. Het levert ook wat op. De CDA website trekt ruim 135.000 maandelijkse bezoekers. FvD daarop volgend een kleine 70.000.

Leuk om te lezen in dit artikel van Frankwatching is dat de politieke partijen met zeer onverwachte zoektermen succesvol in SEO zijn. Zo gebruikt de SP de zoekterm “zoom installeren” en staat daarmee boven Zoom zelf. De VVD maakt gebruik van de veel gestelde vraag op het internet “wanneer zijn de verkiezingen?”. D66 scoort met voor de hand liggende zoektermen zoals leenstelsel en donorwet. En de PvdA scoort hoog met Samuel Paty, de leraar die vorig jaar in Frankrijk werd onthoofd. De PvdD tenslotte scoort met de term “vissenkom”. Voor meer voorbeelden, lees het hele artikel op Frankwatching.

Toch laten veel politieke partijen nog kansen liggen. Veel mensen zoeken op de namen van de partijen. Maar maak ook pagina’s aan op je website (en zoektermen ervoor) die op actualiteiten in gaan. Daarmee kun je ook discussie, en dus engagement genereren.

In principe gaat dit ook op voor jou eigen website. Wat zijn de voor de hand liggende zoektermen? En wat zijn de minder voor de hand liggende zoektermen? Bijvoorbeeld iemand die zoekt op een snack tussendoor kun je ook naar jou leiden door de zoekterm appel te kiezen.

Deze analyse is gemaakt met SEMrush, een prima tool die je gebruiken kan om je eigen website te analyseren. Gratis voor een proefperiode en daarna voor een klein bedrag per maand.

Labels:, ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn