Duitsland open? Stof je aanpak Duitse markt af.

Binnenkort weer zonder COVID test naar Duitsland? Dan is het misschien ook een goed moment om je activiteiten gericht op de Duitse markt onder de loep te nemen. Website adres, SEO in de Duitse markt en backlinks werken anders in Duitsland. Hoe zorg je er nu voor dat je beter vindbaar is in Duitsland? Je succes op de Nederlandse markt is daarvoor helaas geen garantie.

Website adres

Het begint al met de website naam. Een tweede taal toevoegen help niet als je succesvol wilt zijn. Veel van “onze” sites staan op een .nl of een .com adres. Soms op een .eu adres. De meeste Duitsers zijn echter gefocust op een .de site. Als je met een nieuwe adres begint met een .de uitgang, dan moet je ook opnieuw je autoriteit opbouwen. Je hebt immers nog geen traffic naar die site. Wat helpt is het nieuwe adres door te linken naar de bestaande site. Ook is het handig de taal op je site juist in te stellen.

Keywords voor SEO Duitse markt

Daarnaast is ook het zoekgedrag van de Duitsers heel anders. In het onderstaande staatje kun je zien hoe dezelfde, vertaalde zoekwoorden anders scoren in Google search.

Nederland Duitsland 
KeywordVolumeKeywordVolume
autoverzekering61kautoversicherung97k
sneakers45ksneaker25k
geld lenen33kgeld leihen7,8k
eten bestellen29kessen bestellen64k
hypotheek26khypothek9,3k
tweedehands auto24kgebrauchtwagen426k
tuinhuis14kgartenhaus111k
kamerplanten18kzimmerpflanzen49k
scheerapparaat16krasierer20k
vibrator14kvibrator31k
bankstel13ksofa89k
kinderkleding11kkinderkleidung10k
telefoon abonnement11khandy vertrag16k
vliegticket11kflugticket32k
crypto11kcrypto7,2k
speelgoed11kspielzeug27k
erp systeem5kerp system30k
condoom4,9kkondom13k
hosting3,8kwebhosting8,5k
schilder3,6kmaler14k
laptop69klaptop188k
SEO onderzoek Ahrefs met dank aan Dennis Akkerman

Content strategie

Ook voor de Duitse markt moet je een content strategie opzetten. Inhoudelijk zijn er geen verschillen met de Nederlandse content strategie. Behalve dat je bedrijf in Duitsland in een andere fase zit. Dus qua content focus zal je een andere insteek nemen. Wel kun je veel content, inhoudelijke, gebruiken van artikelen die je eerder voor je Nederlandse site hebt geschreven.

Zoek pagina’s

Een manier om snel traffic te genereren naar je site is om pagina’s op te zeten met zoekwoorden die grote aantallen bezoekers brengt. Door een lang artikel te schrijven kun je inhoudelijk het onderwerp uitdiepen en kun je veel zoekwoorden gebruiken.

Autoriteit

Duitsers gaan niet over een nacht ijs. Je moet dus een autoriteit opbouwen in de Duitse markt. Dat kan op allerlei mogelijke manieren, afhankelijk van de business waar je in bent. Een beproeft middel is de inzet van P.R. Met goede, en goed geplaatste, artikelen kun je aandacht trekken op je bedrijf of dienst en meteen (back)links creëren naar je eigen site. Kijk ook of je bij concurrenten kunt kijken waar zij hun links vandaan krijgen.  Dat kan met verschillende online tools. Alles helpt je SEO in de Duitse markt.

Teksten

Schrijf je zelf teksten of wil je je teksten laten vertalen? Laat het doen door een native Duitser. Ik spreek aardig Duits en als ik mijn best doe kan ik ook wat schrijven, maar de gekozen structuur van de teksten is in het Duits zo anders dat zelfs met feilloos naamvallen gebruik Duitse lezers zullen zien dat het niet door een native Duitser geschreven of vertaald is. Doe jezelf een gunst en gebruik deze.

Neem de tijd

Als je je een beetje verdiept hebt in de Duitse markt weet je dat zakendoen in Duitsland anders gaat. Mocht je daarover meer willen weten kan ik je een goed boek aanraden: “The Culture Map” geschreven door Erin Meyer. Ook via internet duurt het wat langer. Gebruik referentie en mond op mondreclame en wat je verder nog kunt gebruiken. Belangrijk is ook om op je Duitse site niet een keer alles in te stellen, maar daar elke maand weer aan te werken.

Mocht je meer willen weten? Neem contact op.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn