LinkedIn

LinkedIn, gaat het ten onder of blijft het?

LinkedIn, the rise and fall… Sociale media zijn massaal gekomen en ook velen zijn alweer ter ziele. De meeste zijn, wat het woord al zegt, sociale platformen. LinkedIn is een van de weinige echte business platformen. In Duitsland is er nog Xing, maar ook dat moet langzaam toegeven aan LinkedIn, met name als het internationale werk omgevingen betreft.

Het zakelijk inzetten van sociale media komt vaak pas echt op gang als ze bewezen hebben dat ze bereik hebben. Daarmee is natuurlijk het meest creatieve eraf en is het ook steeds moeilijker om je boodschap bij je doelgroep te krijgen.

Buffer, een social media planning tool, zoals ook Hootsuite, heeft inzichtelijk gemaakt hoe de levenscyclus van een platform zich ontwikkelt. Elk platform gaat door drie stadia, namelijk: early adopters, mainstream en mature, met twee bereikpieken: organisch en betaald.

Hoewel LinkedIn al in 2002 is opgericht (sinds wanneer ben jij erbij?), zijn ze nu ook weer volop in beweging. De overname van Microsoft in 2016 heeft hieraan een enorme inpuls gegeven. Als netwerk moet je relevant blijven. Daarom komen er vele nieuwe functionaliteiten bij. Niet allemaal even relevant of succesvol, maar probeer ze uit!.

LinkedIn heeft een groot organisch bereik en daardoor is het makkelijk om zichtbaarheid te creëren voor meer dan 30 tot 50 duizend mensen.

Buffer
organic
paid

Bron: buffer.com

Met deze wetenschap in het achterhoofd is het dan ook raadzaam om juist vroeg te experimenteren met nieuwe sociale netwerken zoals TikTok of Instagram. Elk opkomend social media-platform biedt een organisch bereik om de populariteit van het platform te stimuleren. In deze fase is het voor elke ondernemer of organisatie interessant om naamsbekendheid en een community op te bouwen. Vaak is het dan nog heel laagdrempelig en goedkoop. Je moet natuurlijk wel tijd investeren om ook een goede boodschap te brengen. Er zijn dan nog wel minder mensen op actief, maar bij die mensen val je wel sneller op.

Mensen kopen van mensen

Mensen bouwen een band op met mensen, niet met een bedrijf. Zet dan ook je mensen in om je zakelijke boodschap uit te dragen. Als bijkomend voordeel vergroot je ook enorm het bereik, omdat iedereen weer een ander netwerk heeft wat deels overlapt met jou, maar het overgrote deel niet. En de ontvangers delen het ook weer.

Daarom werkt een persoonlijk account ook veel beter dan een zakelijk account (gebruik dat puur als visitekaartje, deel vanaf je privéaccount). Dat betekent ook dat het in je voordeel werkt als je je eigen persoonlijkheid laat zien. Zelfs op een zakelijk medium als LinkedIn. Om medewerkers te supporten, leg uit wat je doel is met LinkedIn (of andere social media) en deel content met hun via de zakelijke pagina. Dat maakt het makkelijker daar wat persoonlijks aan toe te voegen en je houdt ook meer controle over de content strategie.

Betalen

Als het platform succesvoller aan het worden is, nadert het platform een volwassen fase. In deze fase is het een grotere uitdaging om organische zichtbaarheid te creëren. Dan moet je gaan werken met gesponsorde ads. De clickprijzen zijn in deze fase vele malen hoger dan in de beginfase.

Bouw je netwerk

LinkedIn is een sterke tool, die je op vele manieren kunt inzetten. Maar het schept natuurlijk wel een afhankelijkheid. Nu zal LinkedIn niet zomaar stoppen, maar toch. Zorg dus dat je actief je netwerk opbouwt. Benader relevante contacten en probeer deze offline te halen voor het verder uitbouwen van het contact.

Verder is het mogelijk om een download te maken van al je contacten. Handig voor het geval je geen toegang meer hebt tot je account, om wat voor reden dan ook.

Tenslotte probeer om je volgers via je website in je mailing database te krijgen. Dan zijn ze van “jou” (vergeet niet de AVG) en kun je ze verder uitbouwen.

Tips om LinkedIn succesvol in te zetten:

  • Ontwikkel een strategie. Wat is je ondernemingsdoel, hoe vertaalt zich dat in marketing doelen, welke daarvan zijn te gebruiken op LinkedIn en wat wil ik dan gaan vertellen? Ontwikkel een centrale boodschap en deel die in kleine sub boodschappen op. Voor sommige boodschappen heb je andere doelgroepen en kun je eventueel ook andere (sociale) media inzetten. Je positioneert je daarmee helder en je klanten herkennen je bedrijf en waar je voor staat.
  • Probeer (gericht) interactie te genereren. Zoals hierboven al beschreven, probeer een relatie te ontwikkelen met diegenen in je netwerk die belangrijk voor je zijn. Voeg ze toe aan je mailing lijst en reageer op hun posts en mails.
  • Profileer jezelf, en dus je bedrijf, ook eens door een mening ergens over te hebben. Toegegeven, het is lastig in een tijd waarin iedereen (anoniem) zijn gal uit stort over anderen, maar je kunt ook gewoon een mening geven zonder een ander de grond in te boren. Dat is overigens een basis regel voor social media. Ga uit van je eigen sterkte en niet van de (in jouw ogen) zwakte van een ander.
  • Pas je activiteiten aan op je mogelijkheden. Post een keer per week als dat lukt en niet 5x in een week en dan weken niet. Toegegeven, het lukt me ook niet altijd. Maar met social media tools zoals de eerdergenoemde Buffer en Hootsuite lukt het goed om vooruit te plannen. Bovendien schroom niet om dezelfde post, eventueel licht aangepast, enkele keren opnieuw te plaatsen. Advertenties plaats je ook meerdere keren. Je doelgroep ziet ze echt niet allemaal.
  • Voeg waarde toe. Kun je iets toevoegen? Iets samenvatten voor je doelgroep of op een of andere manier iets delen uit je vakgebied? Doe dat dan.
  • Voeg niet alleen tekst en beeld toe, maar ook video indien mogelijk. Het is sterk, laat mensen even stoppen en zorg voor ondertiteling zodat men ook stil kan kijken.
  • Gebruik LinkedIn ook als zoekfunctie. Je netwerk (en het netwerk van je netwerk) heeft een schat aan informatie. Probeer je te laten introduceren of een referentie te krijgen.
  • Meet je resultaat. Niet na enkele posts, maar na een langere periode. Worden ze gezien? Leveren ze wat op? Wat kan je verbeteren?

Meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden dat in te zetten voor je bedrijf?

Labels:, , , ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn