Help! Wat moet ik allemaal schrijven in 2021?

Recycle goed scorende oude content en herhaal recente posts.

Je bent aan 2021 begonnen en je eerste blogposts staan al weer online. Natuurlijk heb je een aantal nieuwe onderwerpen waarover je graag wat wilt vertellen, maar is het genoeg om elke week een nieuwe post mee te kunnen maken? En evenzo is het lastig om nieuwe posts te schrijven voor LinkedIn en Facebook en Co. Wat kun je daaraan doen? Recycle je oude, goed werkende content. Bekijk oude blogs en herhaal je recente posts.

Hoe begin ik met iets nieuws te schrijven?

Recycling is in

Duurzaamheid is het codewoord voor de 20-ties. Ook in content marketing is deze trend aan het doordringen. Lang niet al jouw klanten hebben alles gelezen wat er door de jaren heen gedeeld is. En daar zitten zeker interessante onderwerpen bij die nog steeds van belang zijn. Dus waarom niet die posts en artikelen nog eens opnieuw gebruiken?

Herhaal je posts

Als je af en toe eens door scrolt in je social media timelines zal je zijn opgevallen dat je vele posts gemist hebt. De snelheid waarmee mededelingen voorbij komen is gewoon veel hoger dan dat jij op je socials kijkt. Dus je kunt er ook vanuit gaan dat jouw klanten en prospects echt niet al je posts gelezen hebben. Dus schroom niet om je posts nog eens te herhalen, later in de week en/of de week erop. Grote kans dat jou klanten en prospects deze post gemist hebben.

Niet voor niets is een belangrijk adagium dat de kracht van de communicatie in de herhaling zit. Dat gebeurt al jaren bij print en TV, dus waarom ook niet bij posts? Experimenteer met andere headlines en foto’s en ook plaatsingstijden en dagen om daarmee ook te leren wat nog beter werkt. Mooi bijverschijnsel is dat die klanten die de posts toch voor de tweede keer lezen niet meteen zien dat het exact dezelfde post is.

Zelf heb ik mijn posts van de afgelopen maanden in de laatste twee weken van het jaar herhaald. Met Hootsuite kun je ze allemaal klaarzetten zodat je andere dingen kunt doen. Wat bleek? Veel meer mensen als verwacht waren tijdens de kerstdagen op LinkedIn aan het kijken. Dus het aantal gebruikers van mijn website schoot plotseling omhoog. En aangezien die mensen deze posts weer deelden kwamen er nieuwe volgers bij.

Recycle oude blogposts

Grote kans dat de bezoekers van je website niet meer grasduinen in je website archief. Toch staan daar vast nog een flink aantal pareltjes op. En zeker ook een aantal die destijds prima scoorden. Dat kun je nakijken in je Google Search Console. Welke posts hebben goed gepresteerd? En welke hebben potentiaal om het nog beter te doen? Pak die op en ga ermee aan de slag en recycle je oude content.

Bij het updaten van je bestaande content kun je denke aan de volgende zaken:

  • Title en meta aanpassen
  • Actualiseren van de informatie
  • Aanvullen van het artikel met extra informatie en nieuwe inzichten
  • Verbeteren va de structuur
  • Nieuwe interne en externe links toevoegen.
  • Vervangen van afbeeldingen en video’s.

Transformeren van oude posts

Naast updaten kun je natuurlijk ook je posts transformeren in een ander format. Kun je misschien een mooie video schieten van een van je collega’s die over dat ene onderwerp wat meer kan vertellen?

Een voordele is dat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen, je hebt al een onderwerp en inhoud en dat scheelt een hoop werk.

Repurposen van je oude posts

Je kunt ook je oude post repurposen. Bevoorbeeld je maakt van je blog een of meerdere social media post. Je kunt ook een oude post aanvullen in een blog, e-book of whitepaper. En misschien heb je als basis van een oude post een powerpoint gebruikt en kun je daarvan een nieuwe slideshare maken? Of alles als basis voor een webinar gebruiken?

Hou er dan wel rekening mee dat je een en ander moet veranderen aan de inhoud. Het moet korter (socials) of juist langer (blog, whitepaper etc) of je moet nadenken wat er aan toegevoegd moet worden om het visueel aantrekkelijker te maken.

Waar moet je op letten?

1. Welke oude post of blog kun je in een ander format opnieuw gebruiken?

Wat waren je beste posts? Welke artikelen hebben nog steeds goede inhoud en kun je aanvullen en updaten tot iets nieuws en actueels? Welke oude content kun je het best recyclen? Check even in Google Analytics welke oude blogs of landingspagina’s het beste scoorden.

2. Denk na hoe je de inhoud over gaat komen.

Natuurlijk ga je niet voor de camera zitten om je oude post op te lezen. Wat kun je wel doen? Spannende en relevante achtergrond? Iets in de hand geven? Switchen naar powerpoint slides in je edit? Verplaats je in de kijker om te bedenken wat de inhoud kan aanvullen en sterker maken.

3. maak er meerdere blogs van

Heb je een lange blog of whitepaper gevonden die de moeite waard is opnieuw te gebruiken? Overweeg of je er meerdere blogs van kunt maken. Of een serie van korte video’s. Je eigen fantasie is de grens van de mogelijkheden. Op die manier kun je elke deel ook verder uitdiepen en van nieuwe voorbeelden voorzien.

4. Kun je de blog aanvullen met meer visuals?

Iedereen kent “een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Met dat in je achterhoofd kun je kijken hoe je het geheel krachtiger kunt maken. Misschien een sterke infographic laten maken? Of een goede animatie?

Duik in je archief en ga recyclen

Heb je een paar mooie oude posts kunnen vinden die je kunt afstoffen? Kun jij je eigen werk verduurzamen en beginnen je content te recyclen? Is er een eerdere update waarvan je nu een krachtige video kunt maken? Of een post te herschrijven met nieuwe visuals en infographics? Dan wens ik je succes bij je werk en als je support wilt bij het nadenken over nieuwe content of andere marketing support, neem gerust contact op.

Labels:, , , , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn