Heeft een print-advertentie anno 2020 nog wel nut?

Online, online, online. Heeft een print-advertentie anno 2020 nog wel nut?

nut van print advertentie
Voorbeeld advertentie

Dat vraag je jezelf zeker af wanneer je een beetje het nieuws volgt. Ze schrijven dat de helft van de media budgetten online gaan, of zelfs nog meer. Google heeft daarvan tientallen procenten, Facebook ook, LinkedIn doet een duit in het zakje. Als je niet beter zou weten plaats je geen offline advertentie meer. Of TV commercial, of radio commercial. Immers je kunt de resultaten ervan zo slecht controleren, toch?

Ieder medium heeft zijn functie

Elk medium heeft zijn eigen bestaansrecht. Je kunt niet alléén toe met social media, of alléén met online, of alléén met TV. Het gaat om de media-mix. En die bepaal je op basis van je doelstellingen. Wil je je klanten informeren? Of nieuwe personen benaderen? Zoeken ze over het algemeen op internet? Of helpt een advertentie in een vaktijdschrift? Kortom elk medium heeft zijn functie. En natuurlijk een kosten plaatje. Verkoop je een massa product aan consumenten? Dan is TV zeker een optie om de juiste doelgroep in grote getale te bereiken. Bedien je een selectieve B2B markt, dan kan LinkedIn een optie zijn zoals je in mijn vorige blog hebt kunnen lezen. Of in een nieuwe markt nieuwe klanten vinden? Dan is een vakbeurs misschien een optie.

Kan ik de effectiviteit meten?

Maar hoe weet je nu of het werkt? Je kunt immers niet klikken op een advertentie. Laat staan op een radio- of TV- commercial.

Ten eerste zijn er gevalideerde oplage cijfers. Deze kun je opvragen en zijn door een accountant gecheckt. Dus je weet in ieder geval hoeveel mensen je advertentie kunnen zien. Dat is alvast een begin. Daarnaast hangt het natuurlijk van de kwaliteit van je advertentie af. Heeft die stopkracht of blader je er over heen?

Maar er is meer mogelijk. Afhankelijk van het doel van je advertentie (bekendheid, proberen of herhalingsaankoop) kun je toch meten hoeveel mensen op je advertentie reageren.

Je kunt een speciaal telefoon nummer gebruiken. Dat kan het nummer van een persoon zijn binnen je organisatie zodat je weet welke mensen via dat nummer reageren. Ook zijn er digitale telefoonnummers in te richten voor weinig geld.

Verder kun je een landingspage maken die alleen via deze advertentie gecommuniceerd wordt. Dan weet te exact wie er reageert via deze pagina. Als je oproept iets speciaals te downloaden kun je zelfs namen en e-mail adressen verzamelen zodat je deze personen later kunt benaderen. (Wel de AVG regels toepassen!)

Wel afhankelijk van je doelstelling…

Voor beide opties moet het wel een boodschap zijn die oproept tot actie. Een advertentie die ter ondersteuning is van het imago (zoals bijvoorbeeld parfum) zal niet snel direct een actie genereren.

Kortom, afhankelijk wat je wilt vertellen en wie je wilt bereiken, heeft een off-line advertentie zeker zin. (En kun je zelfs het resultaat meten).

Meer weten?

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn