Direct mail, daarvan krijg ik er veel te veel!

Direct mail, e-mails, mijn mailbox stroom over. Zo ervaren veel mensen dat in hun werk. Er komen veel te veel mailtjes binnen. Maar is dat wel zo?

Wat krijg ik nu eigenlijk binnen?

Als je eens goed door je mailbox loopt zal je moeten bekennen dat er veel mails tussen zitten die je niet hoeft te krijgen. Natuurlijk, nu door de huidige omstandigheden krijg je meer mails van collega’s, terwijl je vroeger gewoon binnen liep. Maar die kun je in mapjes laten stoppen.

Hoeveel cc’s komen er binnen? En bcc? Meer dan er echt noodzakelijk zijn. Er zijn andere manieren om elkaar op de hoogte te houden en niet bezig te houden.

Verder krijg je vast een aantal nieuwsbrieven waarvan je er een groot aantal niet leest. Laat die ook in een submap stromen, dan kun je ze lezen als het uit komt. Of niet.

Wat wil je wel lezen?

Wat je wel wilt ontvangen zijn mails waar je iets mee kunt. Waarvan je iets kunt leren, of die je verder kunnen helpen in je werk. En die lees je vast wel, want daar heb je meteen wat aan.

Mogelijkheden voor e-mail marketing

e-mail marketing, marketing automation
E-mail marketing, hoe zet je het optimaal in?

Hier zit je kans bij e-mail marketing. Schrijf iets waarmee de ontvanger echt iets kan beginnen.

Vaak heb je op je website een mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief. Maar wie doet dat uiteindelijk? En als ze het doen, ontvangen al je klanten en relaties dezelfde mail? Er zijn toch vast verschillende doelgroepen binnen je bestand? Kijk hiervoor naar maan blog over doelgroepen.

Probeer je bestand zo snel mogelijk in enkele subgroepen te delen. Hoe meer hoe beter, maar realiseer je wel, ook meer werk. Op die manier kun je de ontvangers een mail sturen die toegespitst is op datgene waarmee ze zich bezig houden. Of het nu product ontwikkeling is, inkoop, kwaliteitsbeheer, IT enzovoorts. Hoe beter je je mail toespitst, hoe relevanter het is, hoe beter het gelezen gaat worden.

Sterker nog, als je mails beter aansluiten kan je ze selectiever sturen, ervaren de ontvangers als minder belastend, en ze kijken uit naar je volgende mail omdat ze er écht wat aan hebben.

Marketing Automation

Als het je begint te duizelen met doelgroepen en boodschappen zie je vast de mogelijkheden van marketing automation Dit lukt al aardig met een eenvoudige tool als Mailchimp waarmee je makkelijk verschillende labels aan contacten kunt hangen en zo eenvoudig verschillende mails kunt sturen. Ook kun je goed zien hoeveel er geopend wordt, wie, hoe vaak en nog veel meer. Onder andere ook hoe het op een mobiel eruit ziet en of het leesbaar is. Veel mensen lezen het op hun telefoon, dus let daar op.

Daarnaast zijn er ook nog uitgebreidere mogelijkheden zoals Active Campaign en Hubspot. Maar daarover later meer.

Call-to-action

Wat je ook doet, maak in ieder geval gebruik van de mogelijkheid om in je mail en aan het einde van je mail een mogelijkheid te geven om contact met je op te nemen. In je mail, als je verschillende onderwerpen hebt, en aan het einde van je mail met een contact button (mail en telefoon) en een afzender. Doe je dit niet, dan is dat echt een gemiste kans.

Succes!

En als je hulp nodig hebt? Neem gerust contact op. Ik kan je helpen met het opzetten van een plan en structuur en ook met het schrijven en uitsturen.

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

  • Marketing boeken tips 2021| Guido de Jager | Marketing & Communicatie

    |

    […] In het boek volg je de reis die Marcus zelf gemaakt heeft van eigenaar en verkoper bij een klein bedrijf en nu een succes auteur met eigen marketing bedrijf Impact. Veel voorbeelden in het boek kun je een op een omzetten….mits je de organisatie mee krijgt. Zelf gebruik ik ook zijn insights in mijn werk. […]

    Reply

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn