Is een blog met een lange titel sterker dan een blog met een korte titel, noem ik het een top 10 lijst en schrijf ik een lang of juist een kort artikel?

Blogscore. De afgelopen weken heb ik helaas geen blogs kunnen delen. Mijn tijd en aandacht werd opgeslokt door enkele projecten die tegelijk de deadline bereikte. In de komende weken hoop ik daarover wat meer te kunnen vertellen.

Natuurlijk is het geen enkel excuus om dan maar geen blog te posten. Juist om die reden is het handig om als je tijd hebt enkele weken in vooruit te werken zodat je dit soort momenten kunt ondervangen.

Dat probeer ik ook mijn klanten te vertellen, maar om dat dan zelf te doen als éénpitter, dat valt niet altijd mee. Niets menselijks is mij vreemd.

Los van het regelmatig plaatsen is ook de inhoud en structuur van de blog van belang. Voor de lezer, en ook voor Mr. Google. Dus je SEO.

Op Frankwatching las ik een interessant artikel over de best scorende blog artikelen. Om eerlijk te zijn ben ik best verbaasd over de uitkomsten van dit artikel.

De belangrijkste uitkomsten om je blog score te verhogen zijn:

  1. Listicles scoren beter dan gewone blogs. Je kent ze wel, de lijstjes, maar ook boeken etc. met de tip tips op het gebied van you name it. Ze worden ook vaker gedeeld. Deze tip verbaasde me niet.
  2. Lange titels scoren beter dan korte titels. Dat had ik dus niet verwacht.
  3. Lange artikelen krijgen meer lezers dan middel lange of korte artikelen. Ook deze had ik niet zien aankomen. Ik weet niet hoeveel tijd men heeft om artikelen op internet te lezen, maar blogs, vaak meningen, prefereer ik zelf liever kort en tot he point. Whitepapers zijn wat anders. Daar zit meer inhoud en achtergrond achter. Die download je en daar ga je echt voor zitten.

Soorten blog

Listicles, Top 10, Lijstjes
SEMRush

Uit het onderzoek van SEMRush blijkt niet verrassend dat lijstjes dus goed scoren. Als je zoiets schrijft, zet het dan ook in de titel. Dat helpt het aantal kliks te verhogen. In dezelfde categorie valt de “how to” en de praktische tips. Dit soort artikelen krijgen ook meer shares.

Lengte van een artikel

Voor mijn gevoel staat het vorige punt dus lijnrecht tegenover de volgende conclusie, hoe langer een artikel, hoe beter het aantal lezers, delers en likes. Ook backlinks zijn er meer.

Een langer artikel stelt hogere eisen aan de schrijver. Je hebt een sterke opening nodig die lezers grijpt en een structuur die de lezer meeneemt van hoofdstuk naar hoofdstuk. Dan kan ik me voorstellen dat er het een sterke aantrekkingskracht heeft en, eenmaal gelezen, ook shares en backlinks oplevert.

Zeer waarschijnlijk zal het van het soort onderwerp en soort lezer afhangen. Zelf ben ik een fan van kortere artikelen.

Artikel lengte, blogscore, listicles
SEMRush

Een langer meer inhoudelijker artikel heeft natuurlijk wel meer aanknopingspunten qua SEO. Immers je kunt meer onderwerpen verwerken en dus ook meer keywords gebruiken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de inhoud. Een lang wollig verhaal scoort slechter als een korte, crispy story.

Titellengte

Voor de twee bovenstaande punten gaat natuurlijk op dat het belangrijk is dat je met een goede titel komt. Een listicle of een how to artikel moet natuurlijk in de titel meteen duidelijk zijn, maar zeker bij een long read moet je een sterke titel hebben om de lezers überhaupt zover te krijgen je artikel te lezen. Anders kan je introductie en structuur nog zo sterk zijn, met een zwakke titel is de kans dat je lezers krijgt kleiner.

Titellengte, artikel lengte, blogscore, listicle
SEMRush

Echter dat een lang titel beter werkt had ik niet gedacht. Er zijn ook onderzoeken die het tegendeel beweren. Wellicht zijn er culturele verschillen of taal verschillen. Misschien dat je wel beter in SEO scoort met een langere titel.

Mijn tip is test het. Kijk wat er beter werkt bij jouw klanten. En wat je gevoel zegt.

Kun je wel wat hulp gebruiken? Ik kan je verder helpen.

Labels:, , ,

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter

Mijn naam, e-mail en site bewaren in deze browser voor de volgende keer wanneer ik een reactie plaats.

Twitter
LinkedIn