Direct mail, daarvan krijg ik er veel te veel!

Direct mail, e-mails, mijn mailbox stroom over. Zo ervaren veel mensen dat in hun werk. Er komen veel te veel mailtjes binnen. Maar is dat wel zo?

Wat krijg ik nu eigenlijk binnen?

Als je eens goed door je mailbox loopt zal je moeten bekennen dat er veel mails tussen zitten die je niet hoeft te krijgen. Natuurlijk, nu door de huidige omstandigheden krijg je meer mails van collega’s, terwijl je vroeger gewoon binnen liep. Maar die kun je in mapjes laten stoppen.

Hoeveel cc’s komen er binnen? En bcc? Meer dan er echt noodzakelijk zijn. Er zijn andere manieren om elkaar op de hoogte te houden en niet bezig te houden.

Verder krijg je vast een aantal nieuwsbrieven waarvan je er een groot aantal niet leest. Laat die ook in een submap stromen, dan kun je ze lezen als het uit komt. Of niet.

Wat wil je wel lezen?

Wat je wel wilt ontvangen zijn mails waar je iets mee kunt. Waarvan je iets kunt leren, of die je verder kunnen helpen in je werk. En die lees je vast wel, want daar heb je meteen wat aan.

Mogelijkheden voor e-mail marketing

e-mail marketing, marketing automation
E-mail marketing, hoe zet je het optimaal in?

Hier zit je kans bij e-mail marketing. Schrijf iets waarmee de ontvanger echt iets kan beginnen.

Vaak heb je op je website een mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief. Maar wie doet dat uiteindelijk? En als ze het doen, ontvangen al je klanten en relaties dezelfde mail? Er zijn toch vast verschillende doelgroepen binnen je bestand? Kijk hiervoor naar maan blog over doelgroepen.

Probeer je bestand zo snel mogelijk in enkele subgroepen te delen. Hoe meer hoe beter, maar realiseer je wel, ook meer werk. Op die manier kun je de ontvangers een mail sturen die toegespitst is op datgene waarmee ze zich bezig houden. Of het nu product ontwikkeling is, inkoop, kwaliteitsbeheer, IT enzovoorts. Hoe beter je je mail toespitst, hoe relevanter het is, hoe beter het gelezen gaat worden.

Sterker nog, als je mails beter aansluiten kan je ze selectiever sturen, ervaren de ontvangers als minder belastend, en ze kijken uit naar je volgende mail omdat ze er écht wat aan hebben.

Marketing Automation

Als het je begint te duizelen met doelgroepen en boodschappen zie je vast de mogelijkheden van marketing automation Dit lukt al aardig met een eenvoudige tool als Mailchimp waarmee je makkelijk verschillende labels aan contacten kunt hangen en zo eenvoudig verschillende mails kunt sturen. Ook kun je goed zien hoeveel er geopend wordt, wie, hoe vaak en nog veel meer. Onder andere ook hoe het op een mobiel eruit ziet en of het leesbaar is. Veel mensen lezen het op hun telefoon, dus let daar op.

Daarnaast zijn er ook nog uitgebreidere mogelijkheden zoals Active Campaign en Hubspot. Maar daarover later meer.

Call-to-action

Wat je ook doet, maak in ieder geval gebruik van de mogelijkheid om in je mail en aan het einde van je mail een mogelijkheid te geven om contact met je op te nemen. In je mail, als je verschillende onderwerpen hebt, en aan het einde van je mail met een contact button (mail en telefoon) en een afzender. Doe je dit niet, dan is dat echt een gemiste kans.

Succes!

En als je hulp nodig hebt? Neem gerust contact op. Ik kan je helpen met het opzetten van een plan en structuur en ook met het schrijven en uitsturen.

Lees verder 1 Reactie

Waarom zou ik mijn marketing aan jou uitbesteden?

Marketing uitbesteden? Marketing, eerlijk gezegd doe je het er een beetje bij. Ja, okay, je weet het: het moet beter. Je website is al maanden niet aangevuld, blog heb je niet en je laatste LinkedIn post is ook al weer 3 weken geleden. Dus toekomstige klanten weten niet wat je doet — en bestellen dus niet bij je.  Daardoor draai je niet de omzet die je wilt. En je winst? Staat onder druk. Herkenbaar?

Teveel aanbod

Er zijn ‘tig’ marketingpartijen die je hun hulp aanbieden, zeker in corona-tijd. Grote bureaus, kleintjes, webbureaus, eenpitters… Maar je had al eens je website ‘laten doen’. Dat kostte vooral geld en leverde niks op. En als je nu weer een verkeerde keuze maakt ben je nog verder van huis. Je concurrentie schiet je nu al aan alle kanten voorbij. Maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn.

De oplossing

Guido de Jager
Guido de Jager

Ik maak voor jou een praktisch, betaalbaar en werkend marketing plan. Zonder blabla. Als je wilt, help ik bij de uitwerking.  Zodat je klanten weten waarom ze bij jou moeten zijn en weer meer bij je gaan bestellen. En je hoeft niet meer wakker te liggen van al die marketing klussen die nog hadden moeten gebeuren.

Het resultaat

Je hebt een praktisch plan wat je kunt behappen en wat past bij je budget. Krijg weer regelmatige updates via website, blog, LinkedIn en meer. Klanten zijn weer op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Je ziet resultaat van je marketing investering, je omzet zit weer in de lift, je winst neemt toe.

Neem actie

Maak gratis kennis met mijn aanpak. Neem actie en laat marketing weer voor je werken. Neem vandaag nog contact op voor een gratis eerste afspraak.

Lees verder Geen Reacties

Heeft een print-advertentie anno 2020 nog wel nut?

Online, online, online. Heeft een print-advertentie anno 2020 nog wel nut?

nut van print advertentie
Voorbeeld advertentie

Dat vraag je jezelf zeker af wanneer je een beetje het nieuws volgt. Ze schrijven dat de helft van de media budgetten online gaan, of zelfs nog meer. Google heeft daarvan tientallen procenten, Facebook ook, LinkedIn doet een duit in het zakje. Als je niet beter zou weten plaats je geen offline advertentie meer. Of TV commercial, of radio commercial. Immers je kunt de resultaten ervan zo slecht controleren, toch?

Ieder medium heeft zijn functie

Elk medium heeft zijn eigen bestaansrecht. Je kunt niet alléén toe met social media, of alléén met online, of alléén met TV. Het gaat om de media-mix. En die bepaal je op basis van je doelstellingen. Wil je je klanten informeren? Of nieuwe personen benaderen? Zoeken ze over het algemeen op internet? Of helpt een advertentie in een vaktijdschrift? Kortom elk medium heeft zijn functie. En natuurlijk een kosten plaatje. Verkoop je een massa product aan consumenten? Dan is TV zeker een optie om de juiste doelgroep in grote getale te bereiken. Bedien je een selectieve B2B markt, dan kan LinkedIn een optie zijn zoals je in mijn vorige blog hebt kunnen lezen. Of in een nieuwe markt nieuwe klanten vinden? Dan is een vakbeurs misschien een optie.

Kan ik de effectiviteit meten?

Maar hoe weet je nu of het werkt? Je kunt immers niet klikken op een advertentie. Laat staan op een radio- of TV- commercial.

Ten eerste zijn er gevalideerde oplage cijfers. Deze kun je opvragen en zijn door een accountant gecheckt. Dus je weet in ieder geval hoeveel mensen je advertentie kunnen zien. Dat is alvast een begin. Daarnaast hangt het natuurlijk van de kwaliteit van je advertentie af. Heeft die stopkracht of blader je er over heen?

Maar er is meer mogelijk. Afhankelijk van het doel van je advertentie (bekendheid, proberen of herhalingsaankoop) kun je toch meten hoeveel mensen op je advertentie reageren.

Je kunt een speciaal telefoon nummer gebruiken. Dat kan het nummer van een persoon zijn binnen je organisatie zodat je weet welke mensen via dat nummer reageren. Ook zijn er digitale telefoonnummers in te richten voor weinig geld.

Verder kun je een landingspage maken die alleen via deze advertentie gecommuniceerd wordt. Dan weet te exact wie er reageert via deze pagina. Als je oproept iets speciaals te downloaden kun je zelfs namen en e-mail adressen verzamelen zodat je deze personen later kunt benaderen. (Wel de AVG regels toepassen!)

Wel afhankelijk van je doelstelling…

Voor beide opties moet het wel een boodschap zijn die oproept tot actie. Een advertentie die ter ondersteuning is van het imago (zoals bijvoorbeeld parfum) zal niet snel direct een actie genereren.

Kortom, afhankelijk wat je wilt vertellen en wie je wilt bereiken, heeft een off-line advertentie zeker zin. (En kun je zelfs het resultaat meten).

Meer weten?

Lees verder 2 Reacties

Waarom LinkedIn inzetten bij je mediakeuze?

Je hebt vastgesteld wat je wilt schrijven, aan wie je wilt schrijven, en wanneer je wilt schrijven, zoals je in mijn eerdere blog updates hebt kunnen lezen. Hoe maak je je mediakeuze? Welke media kanalen kun je daarvoor het beste te gebruiken? Er zijn veel mogelijkheden. We bekijken er een paar in detail. Vandaag LinkedIn.

LinkedIn in zakelijk verkeer

LinkedIn is in het zakelijk verkeer een vaak gebruikte mediakeuze. Het richt zich primair op de zakelijke gebruiker, het is gratis, althans je eigen LinkedIn pagina en zakelijke pagina, en kan gebruikt worden om doelgericht te adverteren met LinkedIn Campaign Manager.

Waarom LinkedIn contacten toevoegen?

Je voegt regelmatig contacten toe op LinkedIn en wordt ook door anderen toegevoegd aan hun contacten. Je hebt dan inmiddels een aardig bestand met mensen met wie je direct of indirect werkt. Ook zitten daar vele zakelijke contacten bij. Profileer je bij je zakelijke contacten met regelmatige posts via LinkedIn. Als zij jouw updates interessant genoeg vinden dan zullen ze deze liken of zelfs becommentariëren. Je wordt dan ook gedeeld in hun contactenlijst. Zo vormt zich een olievlek en zal je boodschap steeds verder verspreiden. Denk van te voren na wat je wilt vertellen en hoe vaak. Je stroom aan updates is daardoor regelmatig en droogt niet plotseling op. Natuurlijk kun je ook tussendoor reageren op andere posts of artikelen die je leest en interessant vindt.

LinkedIn logo
http://www.linkedin.com

Mensen kopen van mensen

Mensen kopen van mensen. Als je een LinkedIn bedrijfspagina hebt is dat een prima plek om updates over je bedrijf te delen. Zorg ervoor dat jij en je collega’s deze dan via hun persoonlijke netwerk delen en becommentariëren. Daarmee is de boodschap persoonlijk. En bovendien verzamel je op je bedrijfspagina’s meer volgers. Een win-win situatie dus.

Adverteren via LinkedIn Campaign Manager

Bij het maken van de juiste mediakeuze, kun je ook overwegen te adverteren via LinkedIn. Het is mogelijk heel precies te kiezen waar (land of zelfs regio) en in welke doelgroep je wilt dat je boodschap verschijnt. Het is dus een heel effectieve manier van adverteren die midden in de doelgroep terecht komt en daarmee behoorlijke gunstig in kosten is, zeker ten opzichte van andere advertentie mogelijkheden.

Er komt veel kijken bij de inzet van LinkedIn. Voor eigen gebruik, voor de firma of voor medewerkers. LinkedIn heeft veel tips online om je daarbij te helpen. Maar ik help je ook graag op weg. Als je er meer over wilt weten, dan mail me of bel me.

Lees verder 1 Reactie

Er zijn wel 100.000 mogelijkheden! Hoe bepaal ik de juiste media mix?

Je hebt nagedacht over je doelgroep, je boodschap, wat je doelgroep wil horen, en wanneer je het best kunt communiceren. Maar hoe bepaal je nu de beste media mix? Er zijn immers zo veel mogelijkheden!

Mogelijkheden mediamix
Vele mogelijkheden voor de media mix

Paid media

Je kunt betalen voor media, in bijvoorbeeld tijdschriften, op TV of de radio. Dat kost geld, maar je kunt de boodschap wel exact bepalen. En je weet ook in welke doelgroep de boodschap terecht komt. Bij gebruik van online media heb je ook een goed beeld van het effect van deze media. Je kunt via Google Analytics volgen wie er op geklikt heeft.

Own media

Maar je hebt ook zelf media die je kunt inzetten. Denk aan je eigen brochures, gedrukt of als pdf. Maar ook je sociale media en niet te vergeten je eigen internet site. Hier kun je ook bepalen wat de boodschap is. Maar het bereik is vaak afhankelijk van hoeveel volgers je hebt. Hoeveel lezers van je site of blog of hoeveel bezoekers aan je winkel.

Earned media

Al die media samen leveren ook nog veen gratis publiciteit of. De lezers van je internet site kan je artikel delen via zijn of haar social media kanalen. Dat kan nog makkelijker met jou Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter Posts. Dat levert gratis publiciteit op, maar je hebt geen invloed op hoe de lezers erop reageren.

Op basis van je doelgroep, je boodschap bepaal je dus hoe je het beste je eigen internet pagina inzet, je social media, of je eventueel wilt adverteren en zo ja, waarin. Ga er vanuit dat over het algemeen je wensen lijstje langer is als je portemonnee diep is. Dus het is belangrijk de juiste keuzes te maken en die media te kiezen die het meest voor je opleveren voor zo min mogelijk budget. In de komende blog posts zal ik enkele media de revue laten passeren. Nu al meer weten?

Lees verder Geen Reacties

Elke dag, elke week, elke maand?

Timing van je communicatie boodschappen.

Vaak hoor ik de vraag “hoe vaak moet ik posten?” of “moet ik elke week een mail sturen?”. Alsof het een plicht is. Een kwelling.

Wanneer is je klant ontvankelijk voor je boodschap?

Makkelijker is om je af te vragen wanneer je klant het meest open staat voor je boodschap. Dat hangt natuurlijk totaal van het product of de dienst af. Voor het tandpasta product staat je klant ’s morgens het meest open voor je boodschap via de radio. Voor kantoor meubilair vaker overdag. Terwijl ’s avonds of in het weekeinde vaak gebruikt wordt voor het zoeken naar een nieuwe auto of huis isolatie tips op het internet.

Kortom, probeer je boodschappen zo te plaatsen dat ze de meeste kans hebben om in een vruchtbare bodem vallen. Of dit nu ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds is. Door de week of in ’t weekeinde.

Blijft nog de vraag, hoe vaak? Timing van je communicatie boodschappen.

content plan voor juiste timing per dag, week of maand
Voorbeeld content plan

Ook dat hangt af van het product of dienst dat je verkoopt. Als je klus artikelen verkoopt, dan week je nooit precies, wie, wanneer aan de gang gaat. Daarom zie je vaak elke week folders van de klusbedrijven in de buurt in de bus. Koop je een nieuwe computer, dan is dat vaak een keer per 3 a 5 jaar. Nog lastiger op het juiste moment aanwezig te zijn.

Beste moment?

Omdat het moeilijk is en vaak onbetaalbaar om altijd of zelfs regelmatig bij je klant onder de aandacht te komen, is het zaak het best mogelijke moment te zoeken. Voor een nieuwe auto is vaak eind van het jaar een goed tijdstip. Levering wil men het liefst in het nieuwe jaar hebben zodat de auto een jaar “jonger” is. Tenzij de bijtelling regels veranderen, dan natuurlijk iets eerder. Zomervakanties worden vaak rond de kerstdagen geboekt. Een nieuwe laptop voor de kids voor het begin van het nieuwe schooljaar. En een zakelijk product misschien tijdens een beurs. Probeer zo het juiste, of tenminste het best mogelijke tijdstip te vinden voor je boodschap.

Kracht van communicatie zit in de herhaling…

Dan nog iets. De kracht van communicatie zit ‘m in de herhaling. Dus ga er vanuit dat je tenminste 3 herhalingen nodig hebt om uiteindelijk aan te komen met je boodschap. Liefst meer. Daarbij kan de timing van je communicatie boodschappen helpen.

Op deze manier kun je goed een communicatie plan opstellen rond de belangrijkste producten die je wilt verkopen. Daarin plan je e-mails, LinkedIn berichten, Facebook, Instagram en wat verder van toepassing is.

Hulp bij nodig? Neem contact met me op en we maken samen een plan.

Lees verder 2 Reacties

Wat wil ik vertellen? Of…wat wil mijn klant weten?

Als ondernemer ben je vaak vol van je product of dienst. Dat is begrijpelijk en ook goed zo. Maar is dat wat jij wilt vertellen ook dat wat jouw klanten en prospects willen weten? Inside out versus outside in?

Oriëntering via internet

Mensen oriënteren zich vandaag de dag via het internet. 70% van de beslissingen, ook bij B2B, zijn al genomen als de klant of prospect contact opneemt met je bedrijf. Neem een voorbeeld aan het oriënteren voor een andere auto. Vroeger gingen mensen nog bij een stuk of 6 autodealers langs als ze een auto wilden kopen, nu hooguit bij 2 en ze weten al precies wat ze willen. Dat is ook zo bij uw product of dienst.

informeren via internet
Consumenten informeren zich via het internet

Wat willen je klanten weten?

Vaak putten ondernemers zich uit in het vertellen van alle mooie technische voordelen die ze te bieden hebben. Maar dat is niet hoe men zich oriënteert. Als bezoekers aan je website zich door pagina’s tekst moeten worstelen ben je ze zo kwijt. Dat is inside-out denken. En dan kopen ze niks. Geen verkoop, geen omzet.

“They ask, you answer” van Marcus Sheridan is een leestip voor dit onderwerp

Dus beter is je te verdiepen in wat je klanten, of potentiele klanten, willen weten. En wat ze willen weten in welk stadium van hun oriëntatie proces. Dus outside-in denken. Neem nogmaals het voorbeeld van een auto. Misschien is de eerste vraag, sedan of SUV? Of benzine, diesel of elektrisch? Daarna bijvoorbeeld prijs en optie mogelijkheden. Pas dan technische details. Of willen ze dat helemaal niet weten?

Verdiep je in wat je klanten willen weten en geef deze antwoorden op je website, blog of social media. Probeer in contact te komen met de bezoeker aan je site en volg hun zoekgedrag. Uiteindelijk nemen ze contact met je op of je neemt zelf het initiatief. Door de voorsprong in informatie hebben ze al een band met je bedrijf en kan je verkoper sneller tot datgene overgaan waarin hij of zij goed is. Verkopen.

Weet je wat je klant of prospect wil weten? Of kan ik je daarbij helpen?

Lees verder 5 Reacties

Wie is eigenlijk mijn doelgroep?

Het lijkt allemaal zo makkelijk. Marketing. Gewoon je verplaatsen in je klant. Of je prospect. Maar wie is je klant eigenlijk? En wie je prospect? Wat is mijn doelgroep? Ik weet wie de personen zijn die mijn producten of diensten kopen. Maar wat is hun functie titel eigenlijk? Zijn zij de uiteindelijke beslissers? Wie bepalen nog meer de keuze voor mijn product? Wie geeft uiteindelijk de doorslag?

Doelgroep, klant
doelgroep

Een goed klantenbestand

Allemaal vragen die je beantwoorden moet om vast te stellen wie je precies moet benaderen met je marketing. Vaak zijn het meerdere functies. Zeker in B2B. Inkopers, marketing, gebruikers, CEO, kwaliteit. En mogelijkheid is om een goed klantenbestand op te zetten. In een eenvoudig mailchimp programma kun je al een lijst bijhouden met naam, telefoonnummer, e-mail, functie etc. En je kunt ze ook selecteren.

En is dat bij je toekomstige klanten ook zo? Wie moet ik nog meer benaderen? En wat voor boodschap hoort daarbij? Kunnen deze verschillende doelgroepen ook de antwoorden vinden op hun vragen op mij site? Vaak is een goede start om een patroon te vinden bij je huidige klanten.

Allemaal overwegingen die bij het vaststellen van de “wie” in je marketing een rol spelen. Wil je er eens over van gedachte wisselen? Bel me gerust voor een vrijblijvende afspraak.

Lees verder 7 Reacties

Moeilijkheden met zaken doen in Duitsland?

Goed de Duitse taal beheersen is natuurlijk een goede start. Maar daarvoor kun je ook nog wel iemand vinden. Maar hoe doe je het beste zaken in de grensstreek? Wat is de manier om een Duitse klant te benaderen? Wat zijn de beste kanalen om deze klant te bereiken? Werkt LinkedIn in Duitsland of toch beter Xing? Wat is de beste tone-of -voice om het maar in een goed Engelstalig woord te zeggen? Of kan ik me het beste kleden in Duitsland?

Duitse vlag
Duitse Vlag

Verdiep je in je prospect

Kortom er zijn een heleboel dingen om rekening mee te houden als je zaken wilt doen in Duitsland. Hoe kan je die de kans van slagen in Duitsland verhogen? Een mogelijkheid is een bezoek aan de Niederländisch-Deutscher Business Club. Maar er zijn veel meer mogelijkheden.

Welke social media inzetten?

De inzet van social media om je prospect te bereiken is afhankelijk van het soort bedrijf. Veel bedrijven gebruiken nog Xing, de Duitse equivalent van LinkedIn. Internationaal georiënteerde bedrijven zullen meer op LinkedIn te vinden zijn.

Maar het gebruik van internet is in Duitsland sowieso wat minder gebruikelijk als in Nederland. Dus ook voor advertentie gebruik is print toch vaak nog meer gelezen als websites.

Contacten leggen

Belangrijk voor een Duits bedrijf is het opbouwen van een relatie. Je moet vertrouwen opbouwen. De Nederlandse manier om in een meeting een deal te sluiten kun je vergeten. Zelfs al ligt het zo voor de hand. Neem tijd mee om een relatie op te bouwen. Is de relatie eenmaal gevestigd, dan heb je snel een klant voor het leven.

Wil je eens praten over hoe je ’t het beste kunt aanpakken? Neem contact op met me op en we brengen de mogelijkheden in kaart. Een kleine investering voor succes in het buurland.

Lees verder 1 Reactie

WAT?! IS DIE BEURS VOLGENDE MAAND AL?

Iedere ondernemer kent dat wel. Je bent druk met ontwikkelen, verkopen, met klanten parten, medewerkers begeleiden en nog honderdduizend andere dingen. En ’s avonds doe je nog even de administratie. Ook nog.

Je hebt je plan, maar je hebt geen tijd voor marketing. Weer die LinkedIn post vergeten. Moet ik wat doen op Twitter? Zijn mijn klanten op Facebook? Heb ik een advertentie nodig? Is die beurs al volgende week? Hoe regel ik goede PR voor mijn bedrijf?

Gevolg? Klanten stroom droogt op. Geen nieuwe leads die klaar staan. Omzet loopt langzaam (of snel) terug. Winst neemt af. Kun je dat contract wel verlengen? Je gaat je zorgen maken.

Pijl met omzet die naar beneden gaat
Omzet gaat naar beneden…

Thuis nog meer te doen, geen tijd voor privé, je gaat slechter slapen.

Dat wil je allemaal niet.

Doorbreek die vicieuze cirkel! Schakel support in voor de marketing. Regelmatig of gewoon tijdelijk, tot het weer op de rit staat.

Geen tijd voor marketing? Geen tijd voor het maken van een marketing plan? Of geen tijd voor de uitwerking van je marketing plan? Ik kan je helpen bij de uitwerking van je hele marketing plan. Of het nu een beurs is of een LinkedIn post, een persbericht of advertentie. Het maakt niet uit, ik regel het voor je.

De zaken lopen weer, leads komen binnen, nieuwe klanten worden bijgeschreven, omzet gaat omhoog. En wie weet kun je straks een marketing manager aannemen. Dat scheelt weer een hoop zorgen.

Neem contact op voor een afspraak.

Lees verder Geen Reacties

Twitter
LinkedIn