Google Algoritme, hebben de veranderingen per 1 mei invloed?

Google gaat per 1 mei veranderingen doorvoeren in hun algoritme. Wat is de impact van de google algoritme op je website? Misschien heb je er al wat van gehoord, misschien ook nog niet. Maar Google heeft het een jaar geleden al aangekondigd en in november nog eens herhaald. Dus een verrassing zal het niet zijn voor je website bouwer.

Maar wat moet je er nu precies mee? Wat kun je nu al doen? Welke invloed heeft het op je Google ranking en welke niet? De volgende zaken zijn belangrijk:

  1. Een goede website ervaring als je klikt op de link in de search. Het resultaat moet passen bij de vraag.
  2. Goede “site vitaliteit” (of Core Web Vitals) in Google search console.
  3. Hoe goed of slecht je website afsteekt bij deze criteria zal een invloed hebben op je ranking.
  4. Neem NU actie, je hebt nog twee maanden tijd.

Wat moet je doen?

  1. Hoe snel laadt je website?
  2. Hoe interactief is de site? Met andere woorden, kun je snel binnen de website, van de ene naar de andere pagina?
  3. Hoe stabiel is de inhoud als je pagina’s laden?
Source: Impact

Hoe pak je dat aan?

  1. Neem contact op met je IT afdeling of je externe website bouwer en laat actie ondernemen op de resultaten van je analyse
  2. Check je Core Web Vitals op je Google Search Console. Als je nog geen Google search console hebt, download die dan.
  3. Check je scores:
Source: Google
  • LCP betekent “largest contentful paint”. Het meet je site en pagina snelheid.
  • FID staat voor “first input delay”. Dat meet je interactiviteit.
  • CLS is “cumulative layout shift”wat de visuele stabiliteit van je site meet.

Dus als je gemiddeld of slecht meet (kijk zowel bij mobiel als desktop) dan is er ruimte voor verbetering. Maar dit zijn natuurlijk zaken die sowieso belangrijk zijn en waren. Niemand kent de algoritmes van Google precies, dus er zullen zeker nog andere details toegevoegd worden. Maar hiermee kun je alvast beginnen.

Wat uiteraard belangrijk blijft is goede content. Het kan nog steeds zo zijn dat sites met sterke content hoger scoort dan sites die technisch goed scoren maar de lezer niks te bieden hebben.

Wil je support hebben bij het schrijven van goede content, dan kan ik je zeker helpen. Voor technische verbeteringen kan ik je ook in contact brengen met de juiste partij in mijn netwerk.

Lees verder Geen Reacties

Nieuwe mogelijkheden op LinkedIn, heb ik daar wat aan?

In mijn blog van 2 november 2020 heb ik al de mogelijkheden van LinkedIn aangegeven. LinkedIn is niet alleen geschikt om een zakelijk netwerk te ontwikkelen en daarmee een relatie op te bouwen, het is ook uitstekend geschikt om met name de zakelijke doelgroep te bereiken. Om de boodschap te stroomlijnen kun je deze via de LinkedIn Company pagina verspreiden en kunnen de medewerkers die wederom via hun netwerk verspreiden en van commentaar voorzien. Nu zijn er weer nieuwe ontwikkelingen die LinkedIn nog aantrekkelijker maken om je zakelijke doelgroep te bereiken.

Toename gebruik

Het gebruik van LinkedIn neemt de laatste jaren verder toe. In een meting van Netpanel (voor de start van de Corona pandemie) zie je de ontwikkelingen van LinkedIn al met 33% toenemen

Ontwikkeling gebruik social media en linkedin
Ontwikkelingen Social Media. Bron Netpanel

Hierna is door de lockdown en het thuiswerken het gebruik alleen maar toegenomen. Volgens Linkedin zelf zelf met 50% sinds de Corona pandemie.

Drukker maar ook duurder

Hierdoor werd het natuurlijk drukker op de tijdlijn van iedereen maar als gevolg daarvan dat het moeilijker is om er met jou posts tussendoor te komen. Voor je het weet ben je al weer verdwenen als jouw klant weer eens incheckt. En de advertentie tarieven gingen natuurlijk ook omhoog.

LinkedIn Company pagina

Andere nieuwe mogelijkheden van LinkedIn kun je vinden in de LinkedIn Company Page. De LinkedIn Company Page heeft nieuwe functionaliteiten gekregen die deze aantrekkelijker maakt om te gebruiken. Je kunt natuurlijk al je onderneming onder de aandacht brengen en daarmee organisch bereik creëren. Omdat dit beter gaat via je persoonlijke pagina (mensen kopen van mensen) kun je die inzetten om zakelijke berichten van de Company pagina te delen. Met name kleine bedrijven en ZZP’ers kunnen er hun voordeel uit halen. Bij plaatsing kun je tot 10 medewerkers informeren dat je een nieuwe post geplaatst hebt.

Daarnaast zijn er de nieuwe mogelijkheden van LinkedIn om Product Pages toe te voegen aan je Company pagina. Dus naast de algemene “about” pagina kun je een “product” pagina toevoegen waar je verschillende producten (of diensten) kunt toevoegen. De product tab verschijnt op je pagina naar verloop van tijd. Je kunt er alleen “echte” producten toevoegen met een geregistreerde naam. Natuurlijk niet de link naar je website vergeten!

Admin rollen

Van een LinkedIn Company pagina willen verschillende mensen gebruik maken. Naast de content manager die de berichten erop zet, heb je vaak ook een analist die toegang wil om de resultaten in beeld te brengen. Om niet iedereen dezelfde rechten te moeten geven en theoretisch de pagina te kunnen opheffen, zijn er nu 3 admin rollen beschikbaar. Naast content en analist is er ook hogere beheerder, wellicht een IT’er, die hogere rechten heeft. Hiermee kan iedereen zijn rol vervullen zonder dat je meteen de hele pagina bloot moet leggen.

Admins kunnen ook 100 connecties uitnodigen om de bedrijfspagina te volgen en soms is dit zelfs opgehoogd tot 250. Daarmee kun je de effectiviteit van je company pagina verder verhogen.

LinkedIn Campaign Manager

Als je ook campagnes laat lopen op LinkedIn via de campaign manager, kun je nu het Company Engagement Report laten maken. Dat geeft je inzichten hoe bedrijven die jij getarget hebt reageren op je advertenties. Dit werkt alleen als je een lijst geüpload hebt. De lijst split de verschillende doelgroepen en laat zien hoe succesvol ze reageren en zo kun je de advertenties nog effectiever maken.

Post reminder

Super makkelijk als je af en toe vergeet een post te schrijven (en wie heeft dat niet?) Post reminder. Je kunt nu bij LinkedIn instellen om een post reminder in te stellen. Nu nog per maand, maar hopelijk gaan ze de interval nog wat verkleinen. Het blijft makkelijk. Dat wel.

Stories

LinkedIn heeft al een tijdje de mogelijkheid om Stories toe te voegen. Zoals ook bij Facebook en Instagram. Dit zijn korte verhalen van max 20 seconden die 24 uur blijven staan. Het is nog een erg rudimentaire tool en je moet er echt tijd insteken om er wat moois van te maken. Wat mij betreft niet zo relevant voor zakelijk gebruik. Maar LinkedIn blijft er wel aandacht aan besteden. Misschien is het voor jou wel interessant.

Andere toevoegingen die gaan komen

Er schijnen nieuwe advertentie mogelijkheden van LinkedIn zie te komen en zou je verschillende formats binnen een campagne kunnen toepassen. Bovendien kun je met pdf’s laten downloaden wat natuurlijk nieuwe contacten genereert. Verder kun je doelgroepen gaan bereiken op basis van gedrag. Dus bijvoorbeeld werkzoekenden, en veel reizigers. Tenslotte zijn er uitbreidingen van retargetting mogelijke op bezoekers van je bedrijfspagina.

Lees verder Geen Reacties

Waarom is een goede mobiele weergave van je website zo belangrijk?

Mobile first (website) is een veel gebruikte term in de website wereld. Waarom is mobiel nu eigenlijk zo belangrijk? Misschien denk je dat je meeste klanten overdag op hun werk achter een PC of laptop zitten. Misschien is dat ook zo, misschien is dat nog zo…maar waar gaat het heen?

Waarom is mobiel zo belangrijk?

Waarom is mobiel zo belangrijk? Google. Altijd weer die Google. Begin 2018 begon Google met het indexeren van websites op basis van de mobiele versie. Dit zal Google verder uitrollen en ergens in de toekomst zal mobiel de website overnemen.

Responsive website

Antwoord op deze ontwikkelingen zijn onder andere responsive websites. Dat wil zeggen dat de website automatisch mee-schaalt als de afmetingen van het scherm veranderd.

Mobile first, Responsive

Daarmee is de site en al de bladzijden altijd goed leesbaar, overlappen afbeeldingen niet te tekst en is de navigatie ook op tablet of mobile telefoon te lezen.

Mobile first website

De volgende stap is een mobile first website. De website is dan primair ontworpen voor gebruik op de mobiele telefoon en past zich aan voor grotere formaten. Veel mensen zijn inmiddels al zo gewend aan het blokje rechtsboven met de drie balkjes erin als zijnde de plek voor de navigatie dat je dit ook kunt toepassen voor de “gewone” laptop site.

WordPress site?

Gebruik je een WordPress site? Die heeft al veel dingen ingebakken. Maar je kunt een WordPress site ook nog uitrusten met een extra widget AMP. Deze zorgt ervoor dat je website sneller laadt en dus daarmee de ranking in Google beter maakt.

Maar klanten zitten toch gewoon op hun werk?

Je zult misschien zeggen dat je klanten gewoon op hun werk aanwezig zijn. Of thuis. Dan kan zeker zo zijn, maar niet alleen. Gemiddeld komen 35% van de website sessies via een mobiel tot stand. Ook jouw klanten zijn onderweg, in een luchthaven of station (na Corona natuurlijk) of kijken thuis “even” op kun mobiel iets na. Immers bijna iedereen in Nederland heeft een smartphone en ze kijken er ook steeds vaker op! Zeker als er gezocht wordt via Google is dat de helft van de tijd via mobiel.

Wil je eens van gedachte wisselen over het aanpassen of vernieuwen van je website? Laat het me weten en we kijken wat er nodig is.

Lees verder Geen Reacties

Hekel aan Carnaval ? Toch maar inhaken!

Het is al weer begin februari. Misschien wat je in de kerstdagen al klaar met je content plan voor 2021, maar vaak is het zo dat je toch even een aanloop nodig hebt. Op basis van je strategie bepaal je natuurlijk de onderwerpen waarover je wilt delen en wanneer je dat wilt doen. Maar als je dat hebt staan moet je week voor week, of zelfs dag voor dag gaan plannen. Hoe pak je dat als beste aan? Vorige week heb ik al aangegeven dat je oude content van je website nog eens kunt gebruiken en hoe je die selecteert. Vandaag wil ik de inhaak kalender onder de aandacht brengen.

De inhaak kalender is een handige kapstok om te gebruiken wanneer je je content kalender aan het maken bent. Op de inhaak kalender staan alle events en gelegenheden die er die dag plaats vinden. Zoals bijvoorbeeld Carnaval. Je kunt het heel suf gebruiken door elk onderwerp op te pakken en het aan de haren erbij te slepen in combinatie met het onderwerp voor je social media post of blog, maar dat doe je natuurlijk niet. Je neemt aan die onderwerpen eruit die goed aansluiten op wat je wilt zeggen en een mooi haakje vormen voor je post.

Begin eerst eens een goede inhaak kalender te downloaden. Een voorbeeld is deze: https://www.jaarkalender.nl/inhaakkalender/ . Als je die vandaag bekijkt zie je dat het vandaag carrot cake dag is. Relevant als je bakker bent wellicht, maar niet als je auto’s verkoopt. Of je moet nog een wortel kleurig exemplaar hebben staan als inruiler die je maar niet kwijt kunt. 5 februari is het warme truien dag. Een goede inhaak mogelijkheid als je infrarood panelen verkoopt. 14 februari start de carnaval en is het Valentijnsdag. Een vast inhaak moment voor de bloemenbranche.

Maar je kunt googelen op ‘inhaakkalender’ en je vindt meer als 3000 voorbeelden. Pak er een die je aanspreekt en pas ze toe. Er zijn ook online varianten die je in je Google kalender kunt toepassen. Dan vergeet je ze niet. Pak die dagen met die onderwerpen eruit waarmee je wat kunt beginnen, die passen bij je strategie en pas ze in je content kalender toe.

Een bijkomend voordeel is dat vaak zulke inhakers ook goede ingangen zijn voor persberichten omdat ze een actualiteit geven. Altijd een lastige bij een persbericht, zeker voor een bestaand product of dienst.

Inhaker
HEMA
Inhaak kalender
Inhaker Valentijnsdag

Of eentje voor Halloween. Nog een paar leuke voorbeelden kun je hier vinden.

Halloween
Chocomel
Inhaak kalender
Inhaker Halloween

Het is natuurlijk moeilijker als je heel specifieke software verkoopt. Of schroeven en moeren, maar je zult zien, met een beetje creativiteit is er wat van te maken. Succes met je content kalender en zoals altijd, als je een zetje kunt gebruiken…..

Lees verder Geen Reacties

Help! Wat moet ik allemaal schrijven in 2021?

Recycle goed scorende oude content en herhaal recente posts.

Je bent aan 2021 begonnen en je eerste blogposts staan al weer online. Natuurlijk heb je een aantal nieuwe onderwerpen waarover je graag wat wilt vertellen, maar is het genoeg om elke week een nieuwe post mee te kunnen maken? En evenzo is het lastig om nieuwe posts te schrijven voor LinkedIn en Facebook en Co. Wat kun je daaraan doen? Recycle je oude, goed werkende content. Bekijk oude blogs en herhaal je recente posts.

Hoe begin ik met iets nieuws te schrijven?

Recycling is in

Duurzaamheid is het codewoord voor de 20-ties. Ook in content marketing is deze trend aan het doordringen. Lang niet al jouw klanten hebben alles gelezen wat er door de jaren heen gedeeld is. En daar zitten zeker interessante onderwerpen bij die nog steeds van belang zijn. Dus waarom niet die posts en artikelen nog eens opnieuw gebruiken?

Herhaal je posts

Als je af en toe eens door scrolt in je social media timelines zal je zijn opgevallen dat je vele posts gemist hebt. De snelheid waarmee mededelingen voorbij komen is gewoon veel hoger dan dat jij op je socials kijkt. Dus je kunt er ook vanuit gaan dat jouw klanten en prospects echt niet al je posts gelezen hebben. Dus schroom niet om je posts nog eens te herhalen, later in de week en/of de week erop. Grote kans dat jou klanten en prospects deze post gemist hebben.

Niet voor niets is een belangrijk adagium dat de kracht van de communicatie in de herhaling zit. Dat gebeurt al jaren bij print en TV, dus waarom ook niet bij posts? Experimenteer met andere headlines en foto’s en ook plaatsingstijden en dagen om daarmee ook te leren wat nog beter werkt. Mooi bijverschijnsel is dat die klanten die de posts toch voor de tweede keer lezen niet meteen zien dat het exact dezelfde post is.

Zelf heb ik mijn posts van de afgelopen maanden in de laatste twee weken van het jaar herhaald. Met Hootsuite kun je ze allemaal klaarzetten zodat je andere dingen kunt doen. Wat bleek? Veel meer mensen als verwacht waren tijdens de kerstdagen op LinkedIn aan het kijken. Dus het aantal gebruikers van mijn website schoot plotseling omhoog. En aangezien die mensen deze posts weer deelden kwamen er nieuwe volgers bij.

Recycle oude blogposts

Grote kans dat de bezoekers van je website niet meer grasduinen in je website archief. Toch staan daar vast nog een flink aantal pareltjes op. En zeker ook een aantal die destijds prima scoorden. Dat kun je nakijken in je Google Search Console. Welke posts hebben goed gepresteerd? En welke hebben potentiaal om het nog beter te doen? Pak die op en ga ermee aan de slag en recycle je oude content.

Bij het updaten van je bestaande content kun je denke aan de volgende zaken:

  • Title en meta aanpassen
  • Actualiseren van de informatie
  • Aanvullen van het artikel met extra informatie en nieuwe inzichten
  • Verbeteren va de structuur
  • Nieuwe interne en externe links toevoegen.
  • Vervangen van afbeeldingen en video’s.

Transformeren van oude posts

Naast updaten kun je natuurlijk ook je posts transformeren in een ander format. Kun je misschien een mooie video schieten van een van je collega’s die over dat ene onderwerp wat meer kan vertellen?

Een voordele is dat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen, je hebt al een onderwerp en inhoud en dat scheelt een hoop werk.

Repurposen van je oude posts

Je kunt ook je oude post repurposen. Bevoorbeeld je maakt van je blog een of meerdere social media post. Je kunt ook een oude post aanvullen in een blog, e-book of whitepaper. En misschien heb je als basis van een oude post een powerpoint gebruikt en kun je daarvan een nieuwe slideshare maken? Of alles als basis voor een webinar gebruiken?

Hou er dan wel rekening mee dat je een en ander moet veranderen aan de inhoud. Het moet korter (socials) of juist langer (blog, whitepaper etc) of je moet nadenken wat er aan toegevoegd moet worden om het visueel aantrekkelijker te maken.

Waar moet je op letten?

1. Welke oude post of blog kun je in een ander format opnieuw gebruiken?

Wat waren je beste posts? Welke artikelen hebben nog steeds goede inhoud en kun je aanvullen en updaten tot iets nieuws en actueels? Welke oude content kun je het best recyclen? Check even in Google Analytics welke oude blogs of landingspagina’s het beste scoorden.

2. Denk na hoe je de inhoud over gaat komen.

Natuurlijk ga je niet voor de camera zitten om je oude post op te lezen. Wat kun je wel doen? Spannende en relevante achtergrond? Iets in de hand geven? Switchen naar powerpoint slides in je edit? Verplaats je in de kijker om te bedenken wat de inhoud kan aanvullen en sterker maken.

3. maak er meerdere blogs van

Heb je een lange blog of whitepaper gevonden die de moeite waard is opnieuw te gebruiken? Overweeg of je er meerdere blogs van kunt maken. Of een serie van korte video’s. Je eigen fantasie is de grens van de mogelijkheden. Op die manier kun je elke deel ook verder uitdiepen en van nieuwe voorbeelden voorzien.

4. Kun je de blog aanvullen met meer visuals?

Iedereen kent “een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Met dat in je achterhoofd kun je kijken hoe je het geheel krachtiger kunt maken. Misschien een sterke infographic laten maken? Of een goede animatie?

Duik in je archief en ga recyclen

Heb je een paar mooie oude posts kunnen vinden die je kunt afstoffen? Kun jij je eigen werk verduurzamen en beginnen je content te recyclen? Is er een eerdere update waarvan je nu een krachtige video kunt maken? Of een post te herschrijven met nieuwe visuals en infographics? Dan wens ik je succes bij je werk en als je support wilt bij het nadenken over nieuwe content of andere marketing support, neem gerust contact op.

Lees verder 1 Reactie

Lock-down en avondklok? Enkele marketing boekentips voor 2021

Nee hé? Niet een nog langere lock-down! Met nog meer bewegingsvrijheid en misschien wel een avondklok! Wat kun je nú nog doen als je al de hele dag naar een scherm hebt gestaard. Niet Netflix aan zetten maar een goed marketing boek lezen! Hier enkele marketing boeken tips voor 2021.

1. Data bedreven marketing – Danny Oosterveer

Bekend is dat online een enorme vlucht genomen heeft. Maar wat kun je ermee in je marketing? Een van de boeken die bij mij op mijn lijst staat is dit boek van Danny Oosterveer – Data bedreven marketing.

Data bedreven marketing Danny Oosterveer

Nu we zoveel online doen worden er gigantische hoeveelheden data verzameld over ons. Van Netflix, tot Facebook, van LinkedIn tot aan Google. In dit boek krijg je de kennis en vaardigheden aangereikt om deze data te vertalen naar iets waar je echt wat aan hebt. Er staan voorbeelden, tools en stappenplannen in.

Schrijf eens even normaal joh! Snel beter schrijven met een glimlachgarantie – Rick Evers, Willem Verdaasdonk

Met de toename van o.a. blogs en LinkedIn posts is schrijven steeds belangrijker geworden. Velen van ons bevriezen bij een leeg blad of Word-file. Toch zijn er veel handige tips die het schrijven een stuk makkelijker maken.

Schrijf eens even normaal joh! - Rick Evers, Willem Verdaasdonk

Dit boek bijvoorbeeld geeft tips over het schrijven van goede mails of website content. Maar er zijn ook goede online cursussen. Ik kan uit eigen ervaring de trainingen van Peter Post aanbevelen. Hij geeft je heel veel handzame tips, in gratis downloads maar ook heel betaalbare online trainingen met begeleiding.

Praxiswissen Online-Marketing – Erwin Lammenett

Een van mijn persoonlijke marketing boeken tips voor 2021 zijn de boeken van Erwin Lammenett.

Praxiswissen Online-Marketing - Erwin Lammenett

In dit boek geeft Dr. Erwin Lammenett een goed overzicht van Affiliate-, Influencer-, Content en E-mail marketing. Maar ook SEO, Google Ads, Social Media en Facebook advertising. Kortom een prima handboek om zelf verder te kunnen komen in (online) marketing. Zelf heb ik veel met Erwin Lammenett samengewerkt en hij heeft me veel geholpen om mijn online activiteiten in te richten en verder te helpen.

Online Marketing Konzeption – Erwin Lammenett

Een tweede persoonlijke tip is dit boek van Erwin Lammenett waarin hij specifiek tips geeft op het gebied van online marketing ontwikkelingen.

Online Marketing Konzeption - Erwin Lammenett

Ik heb hier aan veel gehad voor mijn eigen werkzaamheden. Ook zijn er alle mogelijke screencasts waar je meteen handige tips en voorbeelden uit kunt halen.

They ask, you answer – Marcus Sheridan

Tenslotte een van mijn favorieten van de afgelopen tijd, They ask, you answer van Marcus Sheridan. De “bijbel” voor inbound marketing. Hoe je klanten naar jou toe kan laten komen in plaats van dat jij achter klanten aan moet gaan.

They Ask, you answer Marcus Sheridan

In het boek volg je de reis die Marcus zelf gemaakt heeft van eigenaar en verkoper bij een klein bedrijf en nu een succes auteur met eigen marketing bedrijf Impact. Veel voorbeelden in het boek kun je een op een omzetten….mits je de organisatie mee krijgt. Zelf gebruik ik ook zijn insights in mijn werk.

Meer marketing boeken tips voor 2021? Of wil je meer weten hoe ik jou kan helpen bij je marketing projecten?

Lees verder Geen Reacties

En? Goede voornemens gemaakt? Of alweer verbroken?

Niet alleen privé, ook zakelijk is het een goed idee om goede voornemens te maken. Of je dit nu doet rond de jaarwisseling, of juist tijdens de zomervakantie maakt niet zoveel uit. Belangrijk is dat je even de tijd neemt om te kijken of je datgene wat je voor hebt genomen het afgelopen jaar hebt gerealiseerd, of niet. En waarom wel of niet. Op basis daarvan maak je ook een plan voor het komende jaar. Het voorkomt dat je blijft hangen in de dagelijkse gang van zaken en jezelf dwingt op een afstandje te bekijken hoe het gaat.

Inzichten

Vaak geeft dat nieuwe inzichten. Inzichten waarom je bepaalde dingen welk of niet omgezet hebt, wat je hebt laten liggen, waar je te veel tijd in gestoken hebt, en waarin te weinig. Of natuurlijk wat je goed gedaan hebt. Dat geeft inzichten hoe je het verder kunt optimaliseren.

Zonder op de stoel van de ondernemer te willen gaan zitten, geven zulke momenten prima inzichten om het volgende jaar in te gaan. Natuurlijk kun je nu vanwege COVID alle mogelijke redenen verzinnen waarom iets wel of niet gelukt is, maar de essentie is, het kan je helpen weer focus te krijgen en nieuwe inzichten.

Dit kun je ook doen op het gebied van je marketing. Heb je je producten of diensten goed en duidelijk geformuleerd? Lost het een probleem op van je klant? Is je prijsstelling goed tegenover je concurrenten? Kunnen je klanten je goed bereiken, zeker in deze COVID tijd?

Uitbesteden

Een goed voornemen kan zijn om bepaalde zaken als ondernemer uit te besteden. Of zit nu je administratie is, je IT of je marketing.

Als je eens van gedachte wilt wisselen over het uitbesteden van je marketing, dan help ik je graag. Denk eens aan:

Kortom, er zijn vele vragen waar je marketing je kan helpen om beter te draaien. Vaak zit je in je hoofd nog zo vol met wat je te bieden hebt, dat je niet denkt aan wat de klant eigenlijk nodig heeft. Het beroemde voorbeeld van het gat in de muur en de boormachine. Je wilt een gat in de muur, maar je koopt een boormachine om dat gat te maken. Als je alleen maar over de boormachine praat, hoe goed die in de hand ligt, hoe sterk de batterij is, geef je geen aandacht aan de behoefte om het gat in de muur, aan het probleem.

Zet je goede voornemens om in actie

Zet je goede voornemens om en neem support op het gebied van marketing. Je marketing zal effectiever worden, meer opleveren en dus minder kosten. Jij kunt je concentreren op jou eigen ondernemerschap.

Neem contract op

Lees verder Geen Reacties

Wat is belangrijk bij Social Media en Content Marketing in 2021

De lijstjes met trends vliegen je waarschijnlijk om je oren. Food trends, Marketing trends, Sales trends enzovoorts. Ook ik ga daar een paar punten aan toe voegen. Niet perse trends maar wel belangrijke zaken om in de gaten te houden. Hier volgen enkele social media en contentmarketing tips. Ze treffen natuurlijk niet altijd toe op jouw bedrijf, merk, product of dienst, maar doe er je voordeel mee.

Goede visuals blijven belangrijk

Goede visual blijven belangrijk. Of je nu een LinkedIn post schrijft of een blog, een goed beeld of een goede video werkt veel beter dan alleen woorden. Iedereen kent de spreuk “een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Het is gewoon zo. Een goed toepasselijk beeld communiceert makkelijk. Dat zal zeker in 2021 zo blijven. Ook het gebruik van video is en blijft belangrijk. Je staat er versteld van wat je met een goede telefoon al zelf voor elkaar kan krijgen.

Ook zijn er verschillende tools zoals o.a. Canva waarmee je makkelijke goede, pakkende visuals en animaties kunt maken.

Data is belangrijk, implementatie ervan nog meer

Data is belangrijk, implementatie ervan nog meer. Social media voor bedrijven is al meer dan 10 jaar oud. Werd er in het begin nog veel mee geëxperimenteerd, nu kun je de data die het oplevert met allerlei tools verzamelen. Maar hoe interpreteer je die data? Wat voor een voordeel kun je ermee behalen? Hoe zet je het in voor jezelf? Daar gaat het natuurlijk om.

Daarnaast past Google en LinkedIn ook steeds weer de data aan die ze leveren dus je hebt echt wel goede begeleiding nodig die je kan helpen je website en social media optimaal te houden voor de beste resultaten.

Het belang van bewijs in sociale media

Natuurlijk probeer je een schare volgers te krijgen op social media. Waar doe je het anders voor. Zeker bij B2C merken kijken consumenten steeds vaker op sociale media om te kijken wat “hun” merk zoal doet.

Bewijs is daarom steeds belangrijker. Niet iedereen kan zich natuurlijk een bekende endorser veroorloven. Maar ook testimonials van klanten kunnen zeker van belang zijn om te gebruiken. Of als je in de pers genoemd wordt. Een ondersteuning van derden is toch betrouwbaarder dan die van jezelf.

Wat ook helpt is om te reageren op reacties van je klanten op social media. Bedank voor likes en reposts en reageer op commentaren.

Instagram zal een grotere rol krijgen

Onafhankelijk of Facebook nu opgesplitst gaat worden of niet, Instagram gaat belangrijker worden. Niet alleen voor privé gebruik met leuke plaatjes of filmpjes, maar ook voor bedrijven. Daarnaast kun je via Instagram ook steeds meer zoeken. Niet alleen met #hashtags, ook met zoekwoorden. Dat zal op den duur de zoekfunctie op sommige gebieden overnemen van Google.

Instagram
Instagram

Ook komen er in 2021 nieuwe mogelijkheden om te adverteren op Instagram.

Goede representatie is belangrijk

Als je mensen gebruikt in je foto’s of video’s, probeer daarin te variëren en veelzijdig te zijn. Niet telkens die gelikte stock foto van de zakenman die de handen schud. Geen geld of tijd voor goede foto’s? Vraag je klanten of je hun foto’s gebruiken mag. Met een link naar hun website. Is bovendien goed voor je Google ranking.

Influencers blijven belangrijk

Samenwerken met influencers kan voor vele merken van belang zijn. Maar soms zit dat er niet in, of heb je de juiste nog niet gevonden. Ook “gewone” klanten kunnen met testimonials een goede rol spelen om de betrouwbaarheid van je product of dienst verder te vergroten. Maar gebruik van datgene dat je hebt liggen.

Podcasts nemen een steeds belangrijke rol in

Steeds meer mensen beginnen een podcast. Heb jij tijd ze allemaal te luisteren? Ik niet. Maar een selectie maak ik wel. Van onderwerpen en bedrijven die me interesseren. Afhankelijk van je product of dienst is het eigenlijk helemaal niet moeilijk een podcast per week of twee weken op te nemen. En er zijn prima tools voor weinig geld te krijgen om dat met goede kwaliteit te kunnen doen. Misschien iets voor jou?

Wat je ook gaat doen in 2021, maak goede plannen die realistisch zijn en die je kunt waarmaken. Anders werkt het alleen maar frustrerend voor jezelf en je organisatie. Gebruik deze social media en contentmarketing tips. Of haal er hulp bij om een goed plan in elkaar te zetten en uit te voeren. Interesse? Neem contact op en zet je goede voornemen voor 2021 nu al om!

Lees verder 1 Reactie

De mogelijkheden en onmogelijkheden van een blog

Je hebt vast gemerkt dat steeds meer merken een blog beginnen. Of een blog hebben. Je kunt je al dan niet op de blog abonneren zodat je ze elke keer toe gemaild krijgt. Of ze worden met LinkedIn of andere social media onder de aandacht gebracht. Maar wat moet je met al die blogs? Die kun je nooit allemaal volgen. En vaak zijn ze ook niet zo interessant. Kortom wat zijn de mogelijkheden, en onmogelijkheden van een blog. Wat is de rol van een blog?

Waarom een blog?

Een blog, als onderdeel van een website, heeft als voordeel dat je een plaats hebt binnen je website waar je makkelijk, snel, en zo vaak als je wilt, over verschillende onderwerpen kan schrijven, zonder dat je dat binnen de gebruikelijke structuur van de website moet onderbrengen.

Blog, wat is het doel van een blog? Wat kan ik ermee en wat niet?
Blog

Je kunt je mening geven over actuele onderwerpen, diepte artikelen schrijven over bepaalde onderwerpen, reageren op trends enzovoorts. Maar waarom zou je dat willen doen? Dat kan meerdere redenen hebben….

Website ranking

Je website wordt door Google geïndexeerd op een reeks van elementen. Onder andere hoeveel veranderingen, aanvullen, vernieuwingen op je website zijn. Door regelmatig een blog te plaatsen geef je steeds weer nieuwe impulsen aan je website en dat is goed voor je Google ranking en dus je plaats op de zoekmachine.

Klanten informeren

Consumenten informeren zich steeds vaker via het internet. Iedereen weet dat consumenten als ze een nieuwe of gebruikte auto zoeken eerst op het internet kijken, verschillende opties tegen elkaar afwegen en één of twee mogelijkheden overhouden. Als deze klant de showroom binnen stapt heeft hij eigenlijk zijn, of haar keuze al gemaakt.

Dit is precies zo met jouw product of dienst. 70% van de kopers vormen hun oordeel via het internet, ook bij B2B. De rol van de blog is jouw klanten zoveel mogelijk informatie op een presenteerblaadje aan te leveren. Denk niet, ik maak contact en dan regelen we het wel met een belletje of een bezoek, nee dat gebeurt pas als de koper zover is. Dus neem die kans en informeer over product, specificaties, toepassingen, pluspunten, alternatieven, prijzen, kortom alle vragen waar een klant mee kan zitten voordat hij contact op neemt.

Dit hoeft overigens niet alleen via een blog, daarvoor is de hele website van belang.

Search Engine Marketing

Jouw toekomstige klanten zoeken niet alleen op je bedrijfsnaam. Ze zoeken op alle mogelijke zoektermen, sommige zelfs helemaal niet logisch. Maar voor hun wel. Dus als jouw website op zoveel mogelijk onderwerpen profileert, komt jouw website, en dus je product of dienst, vaker bovenaan te staan in zoekresultaten. Dus gebruik niet alleen je merknaam, ook producten, serie nummers, onderwerpen, concurrenten, enzovoorts in je website en blog om zoveel mogelijk treffers te krijgen op je site. De rol van een blog is dus ook om meer treffers, hoe meer website bezoek, hoe meer bezoek, hoe relevanter de site en hoe hoger je ranking.

Thought leadership

Een term die je ook vast al vaker hebt gehoord is die van thought leadership. Jezelf als een expert op een bepaald gebied profileren. Nu gaat dat echt niet voor alle bedrijven op, maar grosso modo is het wel handig als je klanten en prospects aan jou denken als diegene die hun probleem oplost of tenminste daarvoor een oplossing heeft. Hoe beter je dat over de bühne brengt, hoe vaker dat gebeurt.

Onmogelijkheden van een blog?

Je kunt schrijven wat je wilt, maar als je klanten je niet kunnen vinden, dan houdt het op. Daarvoor zijn andere mogelijkheden zoals LinkedIn posts of andere social media of ook LinkedIn Campaign Manager en Google Ads. Onderandere.

Wil je meer weten?

Lees verder Geen Reacties

Wat zijn de voordelen van online banners?

Veel mensen vinden banners in website vaak maar irritant. Je kent ze natuurlijk voornamelijk uit website waar je privé in kijkt zoals bijvoorbeeld kranten of sites van TV-zenders. Vaak worden hier banners aangeboden voor van alles en nog wat, dingen die je nooit zou gebruiken. Immers er komen heel veel mensen op voor een algemeen gebruik. Dus de diversiteit is enorm. Wat zijn de voordelen van online banners?

Soorten banners

Zoals bij advertenties kun je banners ook inzetten voor meerdere doelen. Ten eerste om je bekendheid te verhogen. Dus als image advertentie. Je herinnert jouw klanten en potentiele klanten aan jouw merk en/of dienst. Deze worden, net zoals bij advertenties in tijdschriften waargenomen, maar er hoeft niet perse op geklikt te worden om de doelstelling te bereiken. Hierbij zal veel gebruik maken van een image foto en een logo plus headline.

Daarnaast kun je ook banners gebruiken om actie te genereren.

voorbeeld online actie banner
Bekende elementen van een actie banner

Bijvoorbeeld om mensen naar je website te leiden of naar je webshop. Deze banners hebben natuurlijk een heel ander doel en zien er dus ook vaak anders uit. Je nodigen je heel nadrukkelijk uit om te klikken. Bijvoorbeeld met een speciaal aanbod. 2 voor de prijs van 1 bijvoorbeeld.

Gebruik van banners voor B2C producten

Zoals hierboven al aangegeven is de inzet van banners voor B2C producten een behoorlijke uitdaging. Wat hier absoluut belangrijk is, is om een website uit te zoeken die “past” bij jouw producten. Dus een website voor klussen voor gereedschap, een computer website voor laptops enzovoorts. Voor producten met een nog bredere doelgroep, zoals bijvoorbeeld een populaire bruine frisdrank, kun je natuurlijk bijna overal terecht.

Belangrijk is om je hier vooral te laten adviseren door een goed mediabureau. Of op zijn minst de getallen die de media aanleveren voor het aantal unieke gebruikers voor de site per dag te beoordelen.

Dan zijn er nog verschillende deals die je kunt afspreken. Bijvoorbeeld online veilingen waarbij jouw banner geplaatst wordt binnen een bepaald profiel als de prijs juist is.

Ook is het soms mogelijk om afspraken te maken over de hoeveelheid te verwachten kliks op de banner. Ook hiervoor is het weer belangrijk te bepalen of je banners imago of juist kliks moeten opleveren.

Banners voor B2B producten of diensten

Ook voor B2B producten en diensten heeft het gebruik van banners voordelen. Er zijn vele special interest websites, toegespitst op jouw doelgroep waar weliswaar veel minder mensen de site bezoeken, maar wel mensen die in werksituaties zijn dat ze juist die specifieke sites bezoeken. Denk aan computers, levensmiddelen productie, chemie, groenvoorziening enzovoorts. Hier kun je ook imago banners plaatsen, bijvoorbeeld om bekendheid te verhogen, of ook banners met een hoge “call-to-action”. Denk hier bijvoorbeeld aan het downloaden van een whitepaper, een case study of andere waardevolle informatie.

Ook bij het boeken van deze banners kan een media bureau helpen. Mocht je een zeer specifieke doelgroep hebben en je weet welke vakliteratuur jouw klanten vaak inzien, dan kun je ook zelf de media informatie opvragen en deze tegen elkaar afwegen.

Meten is weten

Het grote voordeel van banners ten opzichte van print advertenties is tweeledig.

Ten eerste kun je natuurlijk de resultaten van de banners veel beter beoordelen. Via Google Analytics en het uiteindelijke aantal kliks dat een banner resulteert, de conversie naar aanvragen, opdrachten of verkoop, zijn direct meetbaar. Je kunt overigens print advertenties ook meten door het gebruik van speciale webadressen en telefoon nummers. Blijft natuurlijk dat je daarvoor meer actie moet ondernemen. Je kunt niet gewoon klikken.

Ten tweede is het gebruik van banners flexibeler. Je kunt banners uitwisselen, aanpassen, verbeteren, A-B testen doen en nog veel meer.

Tenslotte zijn banners vaak ook nog goedkoper. Belangrijk is echter daar te letten op je doel en je doelgroep. Waar zijn jouw klanten? Wat lezen ze?

Banners maken

Een goede banner maken kost moeite en geld. Er zijn natuurlijk alle mogelijke banner generatoren beschikbaar op het internet. Je voert een plaatje, logo en tekst in en voilà, klaar is kees. Maar of dat dan ook meteen een goede banner is, dat is zeer de vraag. Er zijn vele specialisten die banners kunnen maken. Statische banners, bewegende banners, in Html5. Ook de verschillende formaten zoals skyscrapers, rectangles en wat er verder is kunnen zij voor je maken en ook aanleveren aan de websites. Daarnaast hebben ze vaak verstand wat goed werkt voor de banner. Knipperen, bewegen, foto en logo gebruik etc.

Niet te vergeten is het ook van belang de banner zodanig te maken of aan te leveren dat ze geschikt zijn voor gebruik op verschillende formaten beeldscherm en ook mobiele telefoons.

Wil je meer weten of het het gebruik van banners, de juiste media keuze, de productie van de juiste banner? Neem contact met me op en ik kan je daarbij adviseren.

Lees verder Geen Reacties

Twitter
LinkedIn