Guido de Jager

Download GRATIS whitepaper over de eerste aanpak van je marketing

Gratis whitepaper voor een frisse blik op je marketing aanpak. Je bent lekker bezig aan het ondernemen en je hebt je eerste klanten. Maar hoe nu verder? Waar zet ik mijn prioriteiten? Op wie richt ik me? Welke media kan ik inzetten? Hoe vaak moet ik wat van me laten horen?

Allemaal vragen waar je mee te maken krijgt als je je marketing wil opzetten. Wil je eens wat meer lezen hoe je dat nu moet aanpakken? Download mijn whitepaper en verzamel je eerste inzichten.

Download je GRATIS whitepaper hier

Loading...

Graag help ik je verder om je marketing goed, praktisch en haalbaar op te zetten. Met resultaten en niet alleen kosten. Neem contact met me op:

Guido de Jager
Guido de Jager

Bel me of Mail me.

Ik stuur je de whitepaper zo snel mogelijk toe.

Lees verder Geen Reacties

In 8 stappen marketing automatisering opzetten

Marketingorganisaties zijn vaak klein en werken met externe aanbieders als het noodzakelijk is. Daardoor komt het voor dat kleine activiteiten tussen wal en schip vallen. Omdat er geen tijd voor is, of om geld te besparen. Marketing automatisering kan dan een uitkomst zijn. Maar bijvoorbeeld ook om zaken door te laten lopen in afwezigheid zoals bij een beurs of vakantie.

Hoe pak je dat aan?

Veel terugkerende taken kun je door automatisering vereenvoudigen. Dat spaart je niet alleen tijd en geld, maar klanten zullen het ook op prijs stellend dat ze het gevoel hebben dat er regelmatig en snel contact is. Maar hoe krijg je dat goed voor elkaar? En ook persoonlijk? Dat kan met marketing automatisering. Op basis van het gedrag van de klant kun je bepaalde reactie automatiseren. Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je meer of minder verschillende kanalen inzetten.

Marketing automatisering tools

In je website kun je om te beginnen al een en ander inbouwen. Zonder een gedetailleerde uiteenzetting te geven kun je bijvoorbeeld werken met verschillende landingspages, blog, persoonlijke inhoud die je kunt tonen op basis van taal, regio of eerdere bezoeken.

Reactie kun je automatiseren met eenvoudige middelen zoals Mailchimp maar je kunt het ook veel uitgebreider aanpakken met tools zoals Active Campaign of Hubspot. In deze laatste voorbeelden kun je verschillende media laten samenwerken zoals e-mail, social media, sms of whatsapp berichten en telefoon. Maar welke tool je ook kiest, het blijft een tool. En die doet niks vanzelf en moet je alles leren.

Voorbereidingen

Voordat je aan automatisering begint, is het wel van belang je doelgroepen in kaart te brengen. En waar deze persoon, of personen, zich in hun koop proces bevinden. Oriënteren ze zich nog? Of hebben ze al concrete vragen? Of zijn ze al bereid tot koop over te gaan?  Op basis daarvan kun je verschillende actie in gang zetten. Bijvoorbeeld als de personen zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of reageren op een landingspage kun je een serie van e-mails in gang zetten die hen clustert en steeds verder voert in hun beslissingsproces. Telkens weer terugleidend naar de website. Daarmee kun je ook zien hoe vaak ze komen en hoe geïnteresseerd ze zijn. Ook kun je bestaande klanten interesseren voor andere, verwante producten of diensten. En niet te vergeten klanten na een bepaalde periode weer een nieuw product aan te bieden om het oude product te vervangen. Kortom er zijn legio mogelijkheden. Voordeel is, je bedenkt het een keer, stelt het in en vervolgens gaat het de volgende keer automatisch. Prospects die in de eerste instantie nog afwijzend zijn kun je in een beschaafde interval steeds weer informeren en daarmee er voor zorgen dat jouw merk, product of dienst op de radar blijft.

8 stappen

  1. Bepaal je strategie. Wie is je doelgroep? Wat wil je ze vertellen? Spreek je bestaande klanten aan? Op basis daarvan kun je vervolgens je stappen bepalen.
  2. Wat weet je over de klant? Wat is hun probleem wat jij kunt oplossen met jouw product of dienst?
  3. Op basis van het bovenstaande ga je aan de slag met het opzetten van je campagnes en het schrijven van content.
  4. Maak een goede database. Heb je voornamen? De heer of mevrouw? Gebruik het. Maak het zo persoonlijk als mogelijk. Hebben ze een product en kun je daarbij een dienst verkopen? Biedt niks aan wat ze juist verkocht hebben.
Hubspot, Marketing automation
Database (Hubspot)
  1. Vervolgens bouw je de campagnes. Programmeer de stappen, de e-mails en de links naar de website, de whitepapers etc.
  2. Altijd belangrijk bij elke actie, analyse. Ging het goed? Werkt het? Kan het beter? Mist er wat? Pas het aan.

Voor het bepalen van de uiteindelijke tool die je gaat gebruiken is het belangrijk tevoren te bepalen hoe uitgebreid je wilt automatiseren. Een paar e-mails? Dan kom je een eind met Mailchimp. Wil je meer? Laat je dan adviseren over andere tools zoals Hubspot, Active Campaign of anderen.

Graag help ik je om tot de juiste strategie te komen, de content uit te werken en de juiste tool te kiezen. Wil je meer weten? Bel me of Mail me.

Lees verder Geen Reacties

De kracht van Free Publicity en 9 tips

De kracht van Free Publicity. Als ondernemers beginnen na te denken over communicatie, dan komen vaak als eerste mogelijkheden in gedachte als advertenties (duur) social media (werkt dat echt?) website (vertellen wat ik allemaal kan), Google (hoe werkt dat?). Maar wat vaak niet als eerste op het netvlies ligt, is Free Publicity.

Wat is Free Publicity?

Op het internet kun je vele definities vinden: “De betekenis van free publicity is aandacht in de media, zonder dat je advertentieruimte of zendtijd hebt gekocht”. Of   “Using the news or business press to carry positive stories about your company or your products; cultivating a good relationship with local press representatives”.

Welk medium wanneer inzetten?

Elk medium heeft zijn eigen kwaliteiten. Door juist die kwaliteiten te benutten heeft elk medium zijn eigen rol in jouw mediamix. Advertenties kun je helemaal zo maken als je zelf wilt en plaatsen daar waar die het beste werkt. Een website kun je precies zo vullen zoals jij wilt, social media kun je schrijven in jouw woorden. Echter klanten weten dat ook. Wat wekt het beste? Een aanbeveling van een ander, iemand die je kent of op het bewuste onderwerp hoog hebt zitten. Dus jouw social media die geliket of becommentarieerd is door iemand in je netwerk maakt al meer indruk. Een link naar jouw website van een derde persoon. En dat zijn nu net dingen die je niet kunt beïnvloeden.

Paid, owned en earned media

In de vakliteratuur wordt in dit verband vaak over Paid, owned en earned media gesproken.

Paid, owned, earned media
Paid, owned & earned media

Over de eerste twee (paid en owned) heb je maximale invloed, maar is al snel “wij van WC-eend adviseren WC eend”. Echt resoneren doet juist die media waarover je minder invloed hebt. PR is zo een medium.

Wanneer PR?

Bij elke marketing actie begin je natuurlijk bij het begin. Wat wil je vertellen en aan wie? Hoe bereik ik deze personen? PR kan daarbij een middel zijn. Je kunt je PR bericht sturen aan de websites, blogs en tijdschriften die gelezen worden door de mensen die jij wilt bereiken. Maar of en hoe jouw persbericht geplaats gaat worden, zal afhankelijk zijn van de redactie van dat blad. Wat je wel kunt doen is in ieder geval een persbericht schrijven dat precies vertelt wat je wilt vertellen en de juiste foto’s en logo’s erbij doet. Wat kun je doen om jouw persbericht zo goed mogelijk geplaats te krijgen?

1. Haak aan bij de actualiteit

Een persbericht is geen verkoop folder. Waarom zou de redactie jouw persbericht plaatsen en waarom juist nu? Het bericht moet inhoudelijk nieuwswaardig zijn en indien mogelijk aanhaken bij de actualiteit. Hoe beter je persbericht inhaalt op iets wat nu actueel is, hoe groter de kans dat het door de media op gepakt gaat worden.

2. Heb je geen actualiteit? Maak actualiteit

Als je wel iets kwijt wilt maar je hebt geen “haakje” om het aan op te hangen, dan maak een haakje. Een beproefde manier om dit te doen is om een klein onderzoekje te doen. Dit kun je zelf doen via je eigen klanten of facebook, maar je kunt ook bij een onderzoeksbureau één of enkele vragen in een panel plaatsen. Daarmee krijg je statistisch relevante data en als je de vragen slim stelt kun je die uitkomsten krijgen die je wilt hebben. En je hebt een goed aanknopingspunt voor je persbericht.

3. Een andere manier is inhaken op een issue.

Op het internet kun je verschillende actualiteiten of issue kalenders vinden met een thema voor alle dagen waarop je in kunt haken. Vaderdag en Moederdag zijn de bekendste, maar er zijn ook veel minder bekende thema dagen die wellicht voor jou heel relevant zijn.  Denk aan Internationale Hamburgerdag, Linkshandigendag of Borstkankermaand. Deze momenten staan vast voor ieder jaar. De inhaakkalender geeft je de tijd de voor jou relevante dagen, weken en maanden op te sporen en je goed voor te kunnen bereiden. Kijk waar je op in kunt inhaken om zo weer een PR-moment voor jezelf te creëren.

4. Pick your battle.

Iedereen wil graag op BNR, in de Telegraaf of de Volkskrant. Maar zoals je kunt verwachten, worden die bedolven onder de persberichten. En is de kans groot dat je er niet bij zit. Dus focus op vakmedia, of regionale kranten. Deze media staan over het algemeen te springen om te berichten. De redactie is vaak uitgedund tot het absolute minimum en ze nemen vaak je persbericht één op één over.  En de lezers zijn niet minder relevant.

5. Bouw een relatie: Bied je persbericht exclusief aan

Als je verschillende persberichten hebt uitgestuurd en met enkele aanbieders contact hebt opgenomen, bouw je langzaam een relatie op met de journalisten. Heb je met een favoriet medium een goed contact met de journalist, kun je een persbericht exclusief aanbieden. Bij relevante persberichten, zullen media vaak geïnteresseerd zijn. Ze zijn altijd blij als ze het nieuws als eerste kunnen brengen. Dit is voor hen een voordeel: ze vergroten hiermee immers hun eigen autoriteit als nieuwsmedium. Win-win dus, want hierdoor heb jij in ieder geval al een toppublicatie binnen. Eventueel kun je ook vast een interview aanbieden.

6. Nieuwswaarde creëren door prijzen te winnen.

Niets zo goed voor je reputatie als een mooie award of vermelding op een toonaangevende lijst. En daar zijn er genoeg van tegenwoordig! Denk aan de Duurzame 100FD Gazellen. Of de vele prijzen binnen je branche. Als je het echt moeilijk vindt om jezelf in het zonnetje te zetten, focus je dan vooral op je bedrijf. Enkele voorbeelden: PR Report Award en EMEA Sabre Award.

7. Zoek rubrieken in relevante media

Veel kranten en tijdschriften en websites hebben vaste rubrieken die elke week of maand terugkeren. Voor deze rubrieken zoeken media altijd wel kandidaten. Dus waarom niet het heft in eigen hand nemen en jezelf proactief pitchen voor een rubriek?

8. Volg journalisten op social media en laat ze jou volgen

Als je weet welke media voor jou relevant zijn, is de tweede stap om uit te zoeken welke specifieke journalisten bij die media relevant zijn. Van die contactpersonen wil je natuurlijk de e-mailadressen (en vooruit: wie weet ook de telefoonnummers) hebben, maar het is ook handig om ze te volgen op social media. Veel journalisten gebruiken Twitter, maar ook Instagram kan nuttig zijn. Zo ben je niet alleen als eerste op de hoogte van oproepjes, maar weet je ook waar ze mee bezig zijn. Deze info kun je weer gebruiken om jouw pitch persoonlijker te maken. Zo weet je zeker dat de journalist in kwestie zich écht gezien voelt en is een reactie vrijwel gegarandeerd. Als je van plan bent vaker persberichten uit te sturen kun je ook gebruik maken van persbureau’s zoals ANP voor Nederland of Meltwater of Cision internationaal. Zij hebben alle media en journalisten in een databank en je kunt via hun tool professioneel uitsturen en opvolgen.

9. Top 10 (0f 9) lijst

Wat ook vaak goed werkt zijn top 10 lijstjes. Veel mensen scannen die toch even door. Dus als je de tekst zo kunt vormgeven, maak van die gelegenheid gebruik.

Lees verder Geen Reacties

Duitsland open? Stof je aanpak Duitse markt af.

Binnenkort weer zonder COVID test naar Duitsland? Dan is het misschien ook een goed moment om je activiteiten gericht op de Duitse markt onder de loep te nemen. Website adres, SEO in de Duitse markt en backlinks werken anders in Duitsland. Hoe zorg je er nu voor dat je beter vindbaar is in Duitsland? Je succes op de Nederlandse markt is daarvoor helaas geen garantie.

Website adres

Het begint al met de website naam. Een tweede taal toevoegen help niet als je succesvol wilt zijn. Veel van “onze” sites staan op een .nl of een .com adres. Soms op een .eu adres. De meeste Duitsers zijn echter gefocust op een .de site. Als je met een nieuwe adres begint met een .de uitgang, dan moet je ook opnieuw je autoriteit opbouwen. Je hebt immers nog geen traffic naar die site. Wat helpt is het nieuwe adres door te linken naar de bestaande site. Ook is het handig de taal op je site juist in te stellen.

Keywords voor SEO Duitse markt

Daarnaast is ook het zoekgedrag van de Duitsers heel anders. In het onderstaande staatje kun je zien hoe dezelfde, vertaalde zoekwoorden anders scoren in Google search.

Nederland Duitsland 
KeywordVolumeKeywordVolume
autoverzekering61kautoversicherung97k
sneakers45ksneaker25k
geld lenen33kgeld leihen7,8k
eten bestellen29kessen bestellen64k
hypotheek26khypothek9,3k
tweedehands auto24kgebrauchtwagen426k
tuinhuis14kgartenhaus111k
kamerplanten18kzimmerpflanzen49k
scheerapparaat16krasierer20k
vibrator14kvibrator31k
bankstel13ksofa89k
kinderkleding11kkinderkleidung10k
telefoon abonnement11khandy vertrag16k
vliegticket11kflugticket32k
crypto11kcrypto7,2k
speelgoed11kspielzeug27k
erp systeem5kerp system30k
condoom4,9kkondom13k
hosting3,8kwebhosting8,5k
schilder3,6kmaler14k
laptop69klaptop188k
SEO onderzoek Ahrefs met dank aan Dennis Akkerman

Content strategie

Ook voor de Duitse markt moet je een content strategie opzetten. Inhoudelijk zijn er geen verschillen met de Nederlandse content strategie. Behalve dat je bedrijf in Duitsland in een andere fase zit. Dus qua content focus zal je een andere insteek nemen. Wel kun je veel content, inhoudelijke, gebruiken van artikelen die je eerder voor je Nederlandse site hebt geschreven.

Zoek pagina’s

Een manier om snel traffic te genereren naar je site is om pagina’s op te zeten met zoekwoorden die grote aantallen bezoekers brengt. Door een lang artikel te schrijven kun je inhoudelijk het onderwerp uitdiepen en kun je veel zoekwoorden gebruiken.

Autoriteit

Duitsers gaan niet over een nacht ijs. Je moet dus een autoriteit opbouwen in de Duitse markt. Dat kan op allerlei mogelijke manieren, afhankelijk van de business waar je in bent. Een beproeft middel is de inzet van P.R. Met goede, en goed geplaatste, artikelen kun je aandacht trekken op je bedrijf of dienst en meteen (back)links creëren naar je eigen site. Kijk ook of je bij concurrenten kunt kijken waar zij hun links vandaan krijgen.  Dat kan met verschillende online tools. Alles helpt je SEO in de Duitse markt.

Teksten

Schrijf je zelf teksten of wil je je teksten laten vertalen? Laat het doen door een native Duitser. Ik spreek aardig Duits en als ik mijn best doe kan ik ook wat schrijven, maar de gekozen structuur van de teksten is in het Duits zo anders dat zelfs met feilloos naamvallen gebruik Duitse lezers zullen zien dat het niet door een native Duitser geschreven of vertaald is. Doe jezelf een gunst en gebruik deze.

Neem de tijd

Als je je een beetje verdiept hebt in de Duitse markt weet je dat zakendoen in Duitsland anders gaat. Mocht je daarover meer willen weten kan ik je een goed boek aanraden: “The Culture Map” geschreven door Erin Meyer. Ook via internet duurt het wat langer. Gebruik referentie en mond op mondreclame en wat je verder nog kunt gebruiken. Belangrijk is ook om op je Duitse site niet een keer alles in te stellen, maar daar elke maand weer aan te werken.

Mocht je meer willen weten? Neem contact op.

Lees verder Geen Reacties

LinkedIn

LinkedIn, gaat het ten onder of blijft het?

LinkedIn, the rise and fall… Sociale media zijn massaal gekomen en ook velen zijn alweer ter ziele. De meeste zijn, wat het woord al zegt, sociale platformen. LinkedIn is een van de weinige echte business platformen. In Duitsland is er nog Xing, maar ook dat moet langzaam toegeven aan LinkedIn, met name als het internationale werk omgevingen betreft.

Het zakelijk inzetten van sociale media komt vaak pas echt op gang als ze bewezen hebben dat ze bereik hebben. Daarmee is natuurlijk het meest creatieve eraf en is het ook steeds moeilijker om je boodschap bij je doelgroep te krijgen.

Buffer, een social media planning tool, zoals ook Hootsuite, heeft inzichtelijk gemaakt hoe de levenscyclus van een platform zich ontwikkelt. Elk platform gaat door drie stadia, namelijk: early adopters, mainstream en mature, met twee bereikpieken: organisch en betaald.

Hoewel LinkedIn al in 2002 is opgericht (sinds wanneer ben jij erbij?), zijn ze nu ook weer volop in beweging. De overname van Microsoft in 2016 heeft hieraan een enorme inpuls gegeven. Als netwerk moet je relevant blijven. Daarom komen er vele nieuwe functionaliteiten bij. Niet allemaal even relevant of succesvol, maar probeer ze uit!.

LinkedIn heeft een groot organisch bereik en daardoor is het makkelijk om zichtbaarheid te creëren voor meer dan 30 tot 50 duizend mensen.

Buffer
organic
paid

Bron: buffer.com

Met deze wetenschap in het achterhoofd is het dan ook raadzaam om juist vroeg te experimenteren met nieuwe sociale netwerken zoals TikTok of Instagram. Elk opkomend social media-platform biedt een organisch bereik om de populariteit van het platform te stimuleren. In deze fase is het voor elke ondernemer of organisatie interessant om naamsbekendheid en een community op te bouwen. Vaak is het dan nog heel laagdrempelig en goedkoop. Je moet natuurlijk wel tijd investeren om ook een goede boodschap te brengen. Er zijn dan nog wel minder mensen op actief, maar bij die mensen val je wel sneller op.

Mensen kopen van mensen

Mensen bouwen een band op met mensen, niet met een bedrijf. Zet dan ook je mensen in om je zakelijke boodschap uit te dragen. Als bijkomend voordeel vergroot je ook enorm het bereik, omdat iedereen weer een ander netwerk heeft wat deels overlapt met jou, maar het overgrote deel niet. En de ontvangers delen het ook weer.

Daarom werkt een persoonlijk account ook veel beter dan een zakelijk account (gebruik dat puur als visitekaartje, deel vanaf je privéaccount). Dat betekent ook dat het in je voordeel werkt als je je eigen persoonlijkheid laat zien. Zelfs op een zakelijk medium als LinkedIn. Om medewerkers te supporten, leg uit wat je doel is met LinkedIn (of andere social media) en deel content met hun via de zakelijke pagina. Dat maakt het makkelijker daar wat persoonlijks aan toe te voegen en je houdt ook meer controle over de content strategie.

Betalen

Als het platform succesvoller aan het worden is, nadert het platform een volwassen fase. In deze fase is het een grotere uitdaging om organische zichtbaarheid te creëren. Dan moet je gaan werken met gesponsorde ads. De clickprijzen zijn in deze fase vele malen hoger dan in de beginfase.

Bouw je netwerk

LinkedIn is een sterke tool, die je op vele manieren kunt inzetten. Maar het schept natuurlijk wel een afhankelijkheid. Nu zal LinkedIn niet zomaar stoppen, maar toch. Zorg dus dat je actief je netwerk opbouwt. Benader relevante contacten en probeer deze offline te halen voor het verder uitbouwen van het contact.

Verder is het mogelijk om een download te maken van al je contacten. Handig voor het geval je geen toegang meer hebt tot je account, om wat voor reden dan ook.

Tenslotte probeer om je volgers via je website in je mailing database te krijgen. Dan zijn ze van “jou” (vergeet niet de AVG) en kun je ze verder uitbouwen.

Tips om LinkedIn succesvol in te zetten:

  • Ontwikkel een strategie. Wat is je ondernemingsdoel, hoe vertaalt zich dat in marketing doelen, welke daarvan zijn te gebruiken op LinkedIn en wat wil ik dan gaan vertellen? Ontwikkel een centrale boodschap en deel die in kleine sub boodschappen op. Voor sommige boodschappen heb je andere doelgroepen en kun je eventueel ook andere (sociale) media inzetten. Je positioneert je daarmee helder en je klanten herkennen je bedrijf en waar je voor staat.
  • Probeer (gericht) interactie te genereren. Zoals hierboven al beschreven, probeer een relatie te ontwikkelen met diegenen in je netwerk die belangrijk voor je zijn. Voeg ze toe aan je mailing lijst en reageer op hun posts en mails.
  • Profileer jezelf, en dus je bedrijf, ook eens door een mening ergens over te hebben. Toegegeven, het is lastig in een tijd waarin iedereen (anoniem) zijn gal uit stort over anderen, maar je kunt ook gewoon een mening geven zonder een ander de grond in te boren. Dat is overigens een basis regel voor social media. Ga uit van je eigen sterkte en niet van de (in jouw ogen) zwakte van een ander.
  • Pas je activiteiten aan op je mogelijkheden. Post een keer per week als dat lukt en niet 5x in een week en dan weken niet. Toegegeven, het lukt me ook niet altijd. Maar met social media tools zoals de eerdergenoemde Buffer en Hootsuite lukt het goed om vooruit te plannen. Bovendien schroom niet om dezelfde post, eventueel licht aangepast, enkele keren opnieuw te plaatsen. Advertenties plaats je ook meerdere keren. Je doelgroep ziet ze echt niet allemaal.
  • Voeg waarde toe. Kun je iets toevoegen? Iets samenvatten voor je doelgroep of op een of andere manier iets delen uit je vakgebied? Doe dat dan.
  • Voeg niet alleen tekst en beeld toe, maar ook video indien mogelijk. Het is sterk, laat mensen even stoppen en zorg voor ondertiteling zodat men ook stil kan kijken.
  • Gebruik LinkedIn ook als zoekfunctie. Je netwerk (en het netwerk van je netwerk) heeft een schat aan informatie. Probeer je te laten introduceren of een referentie te krijgen.
  • Meet je resultaat. Niet na enkele posts, maar na een langere periode. Worden ze gezien? Leveren ze wat op? Wat kan je verbeteren?

Meer weten over LinkedIn en de mogelijkheden dat in te zetten voor je bedrijf?

Lees verder Geen Reacties

Is een blog met een lange titel sterker dan een blog met een korte titel, noem ik het een top 10 lijst en schrijf ik een lang of juist een kort artikel?

Blogscore. De afgelopen weken heb ik helaas geen blogs kunnen delen. Mijn tijd en aandacht werd opgeslokt door enkele projecten die tegelijk de deadline bereikte. In de komende weken hoop ik daarover wat meer te kunnen vertellen.

Natuurlijk is het geen enkel excuus om dan maar geen blog te posten. Juist om die reden is het handig om als je tijd hebt enkele weken in vooruit te werken zodat je dit soort momenten kunt ondervangen.

Dat probeer ik ook mijn klanten te vertellen, maar om dat dan zelf te doen als éénpitter, dat valt niet altijd mee. Niets menselijks is mij vreemd.

Los van het regelmatig plaatsen is ook de inhoud en structuur van de blog van belang. Voor de lezer, en ook voor Mr. Google. Dus je SEO.

Op Frankwatching las ik een interessant artikel over de best scorende blog artikelen. Om eerlijk te zijn ben ik best verbaasd over de uitkomsten van dit artikel.

De belangrijkste uitkomsten om je blog score te verhogen zijn:

  1. Listicles scoren beter dan gewone blogs. Je kent ze wel, de lijstjes, maar ook boeken etc. met de tip tips op het gebied van you name it. Ze worden ook vaker gedeeld. Deze tip verbaasde me niet.
  2. Lange titels scoren beter dan korte titels. Dat had ik dus niet verwacht.
  3. Lange artikelen krijgen meer lezers dan middel lange of korte artikelen. Ook deze had ik niet zien aankomen. Ik weet niet hoeveel tijd men heeft om artikelen op internet te lezen, maar blogs, vaak meningen, prefereer ik zelf liever kort en tot he point. Whitepapers zijn wat anders. Daar zit meer inhoud en achtergrond achter. Die download je en daar ga je echt voor zitten.

Soorten blog

Listicles, Top 10, Lijstjes
SEMRush

Uit het onderzoek van SEMRush blijkt niet verrassend dat lijstjes dus goed scoren. Als je zoiets schrijft, zet het dan ook in de titel. Dat helpt het aantal kliks te verhogen. In dezelfde categorie valt de “how to” en de praktische tips. Dit soort artikelen krijgen ook meer shares.

Lengte van een artikel

Voor mijn gevoel staat het vorige punt dus lijnrecht tegenover de volgende conclusie, hoe langer een artikel, hoe beter het aantal lezers, delers en likes. Ook backlinks zijn er meer.

Een langer artikel stelt hogere eisen aan de schrijver. Je hebt een sterke opening nodig die lezers grijpt en een structuur die de lezer meeneemt van hoofdstuk naar hoofdstuk. Dan kan ik me voorstellen dat er het een sterke aantrekkingskracht heeft en, eenmaal gelezen, ook shares en backlinks oplevert.

Zeer waarschijnlijk zal het van het soort onderwerp en soort lezer afhangen. Zelf ben ik een fan van kortere artikelen.

Artikel lengte, blogscore, listicles
SEMRush

Een langer meer inhoudelijker artikel heeft natuurlijk wel meer aanknopingspunten qua SEO. Immers je kunt meer onderwerpen verwerken en dus ook meer keywords gebruiken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de inhoud. Een lang wollig verhaal scoort slechter als een korte, crispy story.

Titellengte

Voor de twee bovenstaande punten gaat natuurlijk op dat het belangrijk is dat je met een goede titel komt. Een listicle of een how to artikel moet natuurlijk in de titel meteen duidelijk zijn, maar zeker bij een long read moet je een sterke titel hebben om de lezers überhaupt zover te krijgen je artikel te lezen. Anders kan je introductie en structuur nog zo sterk zijn, met een zwakke titel is de kans dat je lezers krijgt kleiner.

Titellengte, artikel lengte, blogscore, listicle
SEMRush

Echter dat een lang titel beter werkt had ik niet gedacht. Er zijn ook onderzoeken die het tegendeel beweren. Wellicht zijn er culturele verschillen of taal verschillen. Misschien dat je wel beter in SEO scoort met een langere titel.

Mijn tip is test het. Kijk wat er beter werkt bij jouw klanten. En wat je gevoel zegt.

Kun je wel wat hulp gebruiken? Ik kan je verder helpen.

Lees verder Geen Reacties

Thuiswerken, een vloek of een zegen?

Thuiswerken, een vloek of een zegen? Vandaag even een blog die niet direct een marketing relevantie heeft. Wel een communicatie relevantie. Maar dan menselijke communicatie.

Inmiddels zijn we met zijn allen ruim een jaar aan het thuiswerken. De een wat meer, de andere minder. Met onderbrekingen, of af en toe een bezoek aan kantoor. Sommigen werken ook voltijds thuis. En hebben dan ook kinderen en huisdieren thuis. Hoe regel je dat met zijn allen?

Zelf

Bij ons zijn de kinderen al het huis uit. Maar iedereen met kinderen die uit huis zijn weet, die komen ook weer regelmatig terug. En dat is natuurlijk leuk. De uitdaging is dan echter dat je helemaal niet gewend bent om thuis te werken en kinderen te hebben die door het huis heen lopen. Dus het is belangrijk goede afspraken te maken. Wie doet wat? Ruim je op? Even een paar uur de deur uit? Een open deur natuurlijk.

Wat kun je zelf doen?

Wat kun je doen om van de vloek een zegen te maken? Ten eerste kun je natuurlijk proberen om die dagen dat er te veel afleiding is, vrij te namen of vrij te plannen. Dat is de makkelijkste oplossing. Je hebt je handen vrij en je kunt genieten van de familie en in dit geval het mooie weer.

Ten tweede kun je natuurlijk je tijden verleggen. Misschien kun je e.e.a. ’s avonds op pakken als er wat meer rust in de tent is? Dat geeft je ruimte om die uren dat je vrij gepland hebt ook echt daar te zijn, en dan de andere tijden geconcentreerd te werken.

Ook een mogelijkheid is zaken uit te besteden. Daar komt dan toch mijn marketing & communicatie praktijk om de hoek kijken. Je kunt van alles uit besteden om ruimte en tijd te creëren. Schoonmaken, administratie en natuurlijk je marketing of communicatie. Maar je kunt ook makkelijk dingen van tevoren plannen. Bijvoorbeeld voor het posten van social media posts, of het nu LinkedIn, Facebook of iets anders is, kun je prima een tool als Hootsuite gebruiken. Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld Buffer. Je kunt daarmee je social media posts voor dagen of weken vooruit plaatsen zodat je er niet aan hoeft te deken op momenten dat het niet uit komt. Als je een content calender hebt, kun je zelfs voor langere tijd vooruitplannen.

Ook voor onlineadvertenties kun je via LinkedIn Campaign Manager of Google Ads alles tevoren inplannen en de resultaten lopen vanzelf binnen. Of niet. Normaal heb je echt wel de data van een week of twee nodig voordat je je advertenties kunt aanpassen op een solide bassi.

Laatste mogelijkheid als je echt moet werken terwijl het huis vol is, is natuurlijk om en één of enkele dagen tussenuit te gaan. Bijvoorbeeld naar een leuke B&B in de buurt zoals B&B Pompgebouw aan de Rijn.

Bed & Breakfast Pompgebouw aan de Rijn
B&B Pompgebouw aan de Rijn

Of een hotel of een andere werkplek in de buurt. Soms is dat een heel gezonde oplossing die heel veel dingen op een goede manier oplost.

Al met al een allerdaagse uitdaging et toch wat marketing en communicatie links. Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen.

Mocht je vragen hebben, dan kun je me zoals bekend altijd even bellen of mailen.

Lees verder Geen Reacties

Google Mijn Bedrijf, een must voor vele bedrijven

Google Mijn Bedrijf is ondertussen een MUST voor vele bedrijven. Of je nu aan het kijken bent naar een restaurant, hotel, B&B of een marketingbureau, vaak is de locatie een doorslaggevend criterium. Zelf heb ik twee listings op Google Mijn Bedrijf. Ten eerste mijn Marketing & Communicatie activiteiten. Daarnaast mijn Bed & Breakfast activiteiten. Ik zal beiden hieronder in verschillende voorbeelden gebruiken.

Wanneer is Google Mijn Bedrijf van belang?

Ten eerste als je zoekt op Google zelf. Afhankelijk van welke zoek criteria je ingeeft zie je de verschillende mogelijkheden die in de omgeving beschikbaar zijn. Dus als je B&B Lobith ingeeft, krijg je bijvoorbeeld niet direct mijn B&B te zien. Als je Zevenaar ingeeft, de gemeente waarin het ligt, wel. Als je Tolkamer in geeft sowieso. Je ziet dan rechts naast je zoek resultaten je listing staan. Afhankelijk van de volledigheid met foto’s, locatie, contact gegevens etc.

Google search example
Google voorbeeld

Bij het zoeken naar een marketing bureau in Tolkamer komt mijn Marketing en Communicatie bureau naar voren. Door vooraf in te geven wat het gebied is waarin je actief bent komt het ook eerder of later te voorschijn.

Google maps example
Google search

Of je website meteen op de eerste plaats komt, dat is natuurlijk afhankelijk van andere factoren. Bij de zoektocht naar mijn B&B komt een veel gebruikte site zoals Booking natuurlijk sneller omhoog. Ook alternatieven zoals de Pieterpad website komen eerder naar boven. Die bestaan langer en worden meer gebruikt. Mijn site is pas live, dus die heeft nog wat tijd nodig. De site staat al wel op de eerste pagina.

Google search mijn bedrijf
Google voorbeeld 2

Bij het zoeken naar mijn Marketing & Communicatie bedrijf ligt dat wat beter. Er is natuurlijk geen concurrentie van Booking, maar ook is de site al langer in de lucht, is de SEO op orde en werk mijn naam als een makkelijk (te onthouden) zoek criterium.

Google search mijn bedrijf

Als je zoekt op Google Maps kun je kijken wat er in de omgeving te doen is qua restaurants, winkels, ATM of overnachtingsgelegenheid. Daar zie je dan ook weer je bedrijf staan. Als potentiële klanten of gasten zoeken, dan is dat heel belangrijk als je zoekt naar een locatie voor een overnachting in de buurt. Zeker als je gasten het Pieterpad lopen en een lokatie op de route zoeken of een fietstocht aan het maken zijn en onderweg willen stoppen.

Google maps example Google mijn bedrijf
Google Maps 3

Om je bedrijf extra aandacht te geven kun je posts plaatsen van je bedrijf. Je kunt evenementen onder de aandacht brengen, nieuws, producten of speciale acties. Je kunt ze tevoren klaarzetten, maar worden na een week weer verwijderd. Ze zijn nog wel te zoen als bezoekers op het totaaloverzicht klikken.

Maak verder van de gelegenheid gebruik om een goede bedrijfsbeschrijving te plaatsen. Je hebt maximaal 750 tekens, dus hou het kort en krachtig.

Kortom, stel je Google Mijn Bedrijf in, ook al is lokaal naar jou idee niet belangrijk. Maar in deze tijd van lokaal kopen kan ook een lokaal advies bedrijf geprefereerd worden boven een andere aanbieder.

Meer weten?

Lees verder Geen Reacties

A day in the life of….

Hoe gaat een start van een mogelijke samenwerking in zijn werk? Vanochtend had ik een eerste afspraak bij een mogelijke klant. Het gaat helemaal niet om de klant. Zelfs niet of het project doorgaat of niet. Ik hoop van wel natuurlijk. Maar het proces zoals het tot nu toe gegaan is, is eigenlijk wel illustratief hoe zo een proces kan gaan en wat er mogelijk voor vervolgstappen uitkomen.

Bekendheid

In de afgelopen maanden heb ik een bescheiden campagne gedraaid op Google en LinkedIn. Deze persoon heeft die gezien. We hebben elkaar ruim 2 jaar geleden al eens ontmoet, maar dat was kort en vluchtig. Mijn berichten via LinkedIn ads zijn onder zijn aandacht gekomen. We waren nog niet op LinkedIn met elkaar verbonden. Het is natuurlijk wel een beetje een kwestie van op de juiste tijd op de juiste plaats zijn. Dit bedrijf is zich juist aan het oriënteren op een sterkere online aanwezigheid.  Beetje geluk moet je dus hebben.

Interesse

Elke week schrijf ik een blog en regelmatig kijk ik of ik nieuwe volgens heb op mijn LinkedIn Company pagina. Deze personen krijgen dan ook steeds weer een berichtje als ik een nieuwe bijdrage heb gedeeld. Daarmee blijf je onder de aandacht tot het moment dat je boodschap relevant is geworden. Als ik een nieuwe volger heb, dan benader ik die meteen direct of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Hierop kreeg ik terug dat we maar eens een kop koffie moeste drinken.

Beslissing

Gisteren heb ik dan die kop koffie gedronken. Het is leuk om te merken dat steeds weer verglijkbare situaties zich voordoen. Deze ondernemer is goed door het afgelopen jaar gekomen. Maar merkt natuurlijk toch de effecten van het beperkt kunnen bezoeken en ontbreken van netwerken. Hij kijkt nog eens naar zijn website en ziet dat er vooral een prachtig verhaal op staat wat ze kunnen, maar dat het heel erg van binnen naar buiten is geschreven, en niet met de bril op van de klant.

De wens om dat te veranderen is zeker aanwezig, maar de realiteit van de dag is steeds weer een spelbreker. Hoofd vol ideeën, voldoende nieuws om te vertellen op LinkedIn. Maar wat is de strategie erachter? Wat wil je gaan vertellen? Wie zijn je klanten? Zijn dat ook de beslissers? Deze en nog vele andere vragen die eerst beantwoord moeten worden. In deze strategie, of in gewoon Nederlands, aanpak, passen uiteindelijk ook de nieuwsberichten die in de pijplijn zitten. Maar op deze manier stuur je doelbewust op boodschappen, hoeft niet steeds achter nieuw aan te rennen, en je kunt je weer concentreren op de business. Aan het einde van het gesprek kwam de vraag om een voorstel te doen voor zo’n aanpak.

Actie

Dit voorstel ligt nu bij deze prospect. Het heeft vaak terug kerende onderdelen:

  1. Plan maken voor de overall marketing-communicatie aanpak, op basis van input. Hierin leg ik verkoopdoelen vast, vertalen die in marketing doelen, doelgroepen, DMU, propositie, aanpak en opzet salesfunnel. Dit doe ik vaak voor een vaste prijs. Ik zie het ook in een investering in een langere samenwerking.
  2. Content plan: Ik zet een kalender op voor de rest van het jaar waarin we op basis van het plan van aanpak de verschillende activiteiten gaan inplannen met de bijbehorende sub-acties zoals blog post, download (whitepaper oid), LinkedIn posts, evt eerste LinkedIn ads.
  3. Vullen en bijhouden van je website. Als een website statisch is, helpt dat niet bij een goede Google ranking. Die heb je uiteindelijk nodig om gevonden te worden door prospects die je nog niet kennen. Een blogpagina, of nieuwspagina, kan daarvoor een oplossing bieden.
  4. LinkedIn posts schrijven. Over elk onderwerp waarover wat geschreven moet worden, komen meerdere elementen. Het is dus handig om eerst het langste artikel te schrijven, bijvoorbeeld een document dat gedownload kan worden of de blog. Dat kun je eventueel nog voorleggen aan je klant, om te kijken of je op het juiste spoor zit. Zeer in het begin wel aan te raden. Uit deze bijdrage kun je vervolgens LinkedIn posts, Google ads, LinkedIn ads, Tweets etc. destilleren. Dan hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Vergeet ook niet vooraf je eigen klanten te informeren. Die stellen het zeker op prijs als ze nieuwtjes horen voordat dit op het internet verschijnt.
  5. Google ads en LinkedIn ads opzetten om meer attentie te creëren naar een nieuwe, of opnieuw in leven gebrachte LinkedIn pagina. Als je een duidelijke doelgroep omschrijving hebt of duidelijke zoek criteria kun je vaak al voor een bescheiden budget starten.

De start

Nu is het spannend of het project gaat starten. Gaat nu een samenwerking Is dit de start van een samenwerking? Dat kan van veel factoren afhangen. De klik, je boodschap, de prijs, of andere factoren waarop je geen invloed kunt uitoefenen.

Herhaling

Als je aan het werk bent en je met de juiste oplossingen kunt komen, zitten er mogelijk ook nieuwe opdrachten in. Maar dat hangt natuurlijk af van je klant, wat die zelf wil oppakken. Het geeft ook een goed gevoel als je iemand op weg kunt helpen en jezelf overbodig maakt.

Kan ik jou op weg helpen? En plan maken? Uitwerken? Neem contact op!

Lees verder Geen Reacties

Wat hebben SEMrush, verkiezingen en onverwachte zoekopdrachten met elkaar te maken?

Dit artikel gaat over SEO en zoektermen. Vandaag is de tweede dag van de 3 daagse mogelijkheid om te stemmen in Nederland voor de landelijke verkiezingen. Een unicum. Ook nieuw, de mogelijkheid om met brief te stemmen. Als Nederlander die in het buitenlander gewoond heeft, ben ik er al mee bekend. Kortom een bijzondere editie in bijzondere tijden.

Ook nieuw is de nog veel bredere inzet van social media door politieke partijen. Bij vorige verkiezingen was vooral FvD daarmee enorm actief en succesvol, nu doen veel meer partijen mee. Met name het CDA heeft deze keer een half miljoen Euro uitgegeven, alleen al op social media! Veel meer dan de daar op volgende partij. Het levert ook wat op. De CDA website trekt ruim 135.000 maandelijkse bezoekers. FvD daarop volgend een kleine 70.000.

Leuk om te lezen in dit artikel van Frankwatching is dat de politieke partijen met zeer onverwachte zoektermen succesvol in SEO zijn. Zo gebruikt de SP de zoekterm “zoom installeren” en staat daarmee boven Zoom zelf. De VVD maakt gebruik van de veel gestelde vraag op het internet “wanneer zijn de verkiezingen?”. D66 scoort met voor de hand liggende zoektermen zoals leenstelsel en donorwet. En de PvdA scoort hoog met Samuel Paty, de leraar die vorig jaar in Frankrijk werd onthoofd. De PvdD tenslotte scoort met de term “vissenkom”. Voor meer voorbeelden, lees het hele artikel op Frankwatching.

Toch laten veel politieke partijen nog kansen liggen. Veel mensen zoeken op de namen van de partijen. Maar maak ook pagina’s aan op je website (en zoektermen ervoor) die op actualiteiten in gaan. Daarmee kun je ook discussie, en dus engagement genereren.

In principe gaat dit ook op voor jou eigen website. Wat zijn de voor de hand liggende zoektermen? En wat zijn de minder voor de hand liggende zoektermen? Bijvoorbeeld iemand die zoekt op een snack tussendoor kun je ook naar jou leiden door de zoekterm appel te kiezen.

Deze analyse is gemaakt met SEMrush, een prima tool die je gebruiken kan om je eigen website te analyseren. Gratis voor een proefperiode en daarna voor een klein bedrag per maand.

Lees verder Geen Reacties

Twitter
LinkedIn